Becoming a liberating critical teacher: a permanent process of deconstruction and reconstruction
DOI:
https://doi.org/10.5585/42.2022.23078Keywords:
teacher training, pedagogy, liberating education, transgressionAbstract
The present work sought to articulate the process of academic maturation during the four years in the degree course in Pedagogy, using the Memorial of Formation methodology, having as its south the epistemological thought of Paulo Freire, bell hooks, Pierre Bourdieu, Vitor Paro among others. Based on the meanings expressed in Brazilian hip hop and rap lyrics, it was then structured around three topics: Principia, on life choices linked to the family and social ideological process on teaching; Ano passado eu Morri about the events during the Covid-19 pandemic with the unveiling of the practices of a banking and neoliberal education and Quem sonha junto, sobre junto, the hope for a democratic education and a commitment to an emancipatory praxis. The conclusion announces the importance of critical training to hope and overcome the adversities we experience throughout teaching.
Downloads
References
ARELARO, Lisete, Esperança e resistência em Paulo Freire. FREIRE, Ana Maria Araújo. A palavra boniteza na leitura de mundo de Paulo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2021. p. 25-49.
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
CARA, Daniel. Contra a barbárie, o direito à educação. In: CÁSSIO, Fernando (Org.) Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 25-31.
EMICIDA. Principia (2019). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/principia-part-fabiana-cozza-pastoras-do-rosario-e-pastor-henrique-vieira/. Acesso em: 12 mai. 2022.
EMICIDA. AmarElo (2019). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/amarelo-feat-majur-e-pabllo-vittar/#album:amarelo-2019. Acesso em: 1 de mai. 2022.
EMICIDA, DRIKA BARBORA, MATUÊ. Quem sonha junto, sobre junto (2022). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/sobe-junto-part-drik-barbosa-e-matue/. Acesso em: 18 mai. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 24ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 6ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 1980.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
hooks, bell. Educação democrática. In: CÁSSIO, Fernando. (Org.) Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 197-207.
NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. 9ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1999.
OSOWSKY, Cecília Irene. Situações Limites. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 375.
PARO, Vitor Henrique. A utopia da gestão escolar democrática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, p. 51–53, 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1235. Acesso em: 11 jul. 2022.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas: Alínea, v. 1, p. 47-62, 2007. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/drupal/sites/www.fe.unicamp.br/files/pf/subportais/graduacao/proesf/proesf_memoriais13.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.