Becoming a liberating critical teacher: a permanent process of deconstruction and reconstruction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.23078

Keywords:

teacher training, pedagogy, liberating education, transgression

Abstract

The present work sought to articulate the process of academic maturation during the four years in the degree course in Pedagogy, using the Memorial of Formation methodology, having as its south the epistemological thought of Paulo Freire, bell hooks, Pierre Bourdieu, Vitor Paro among others. Based on the meanings expressed in Brazilian hip hop and rap lyrics, it was then structured around three topics: Principia, on life choices linked to the family and social ideological process on teaching; Ano passado eu Morri about the events during the Covid-19 pandemic with the unveiling of the practices of a banking and neoliberal education and Quem sonha junto, sobre junto, the hope for a democratic education and a commitment to an emancipatory praxis. The conclusion announces the importance of critical training to hope and overcome the adversities we experience throughout teaching.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Almeida Mascarenhas, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Licenciada em Pedagogia

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação Física

Cristiane Tavares Casimiro de Oliveira, Universidade São Vicente – UNIBR

Doutora em Educação

References

ARELARO, Lisete, Esperança e resistência em Paulo Freire. FREIRE, Ana Maria Araújo. A palavra boniteza na leitura de mundo de Paulo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2021. p. 25-49.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

CARA, Daniel. Contra a barbárie, o direito à educação. In: CÁSSIO, Fernando (Org.) Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 25-31.

EMICIDA. Principia (2019). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/principia-part-fabiana-cozza-pastoras-do-rosario-e-pastor-henrique-vieira/. Acesso em: 12 mai. 2022.

EMICIDA. AmarElo (2019). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/amarelo-feat-majur-e-pabllo-vittar/#album:amarelo-2019. Acesso em: 1 de mai. 2022.

EMICIDA, DRIKA BARBORA, MATUÊ. Quem sonha junto, sobre junto (2022). São Paulo: Laboratório Fantasma. Disponível em: https://www.letras.mus.br/emicida/sobe-junto-part-drik-barbosa-e-matue/. Acesso em: 18 mai. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 24ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 6ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71ª ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 1980.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

hooks, bell. Educação democrática. In: CÁSSIO, Fernando. (Org.) Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 197-207.

NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. 9ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1999.

OSOWSKY, Cecília Irene. Situações Limites. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 375.

PARO, Vitor Henrique. A utopia da gestão escolar democrática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, p. 51–53, 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1235. Acesso em: 11 jul. 2022.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas: Alínea, v. 1, p. 47-62, 2007. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/drupal/sites/www.fe.unicamp.br/files/pf/subportais/graduacao/proesf/proesf_memoriais13.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

Published

2022-12-09

How to Cite

MASCARENHAS, Laís Almeida; MALDONADO, Daniel Teixeira; OLIVEIRA, Cristiane Tavares Casimiro de. Becoming a liberating critical teacher: a permanent process of deconstruction and reconstruction. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e23078, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.23078. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23078. Acesso em: 16 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 42 “Paulo Freire e seu legado para a educação de crianças, jovens e adultos”