“I see plants”: a teaching sequence for the teaching of botanics in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23696

Keywords:

educação, ensino de biologia, cegueira botânica

Abstract

Considering the common lack of interest in Botany, the objective of this research was to work a didactic sequence on botanical contents with high school students. In this descriptive research with a qualitative approach, different pedagogical strategies were developed with 45 second-year students of a high school in the city of Itaitinga-CE, who had their previous knowledge about Botany checked before the beginning of the pedagogical interventions. Most showed interest in plant-related issues, however, it was noticeable that the students did not know more in-depth concepts about the topics explored. In general, students recognized the importance of interactive and collaborative activities between students and teachers, choosing research on common plants in the places where they live as the most interesting research strategy. We conclude that the diversification of the strategies developed promoted the interest of a heterogeneous group of students in Botany, making the environment conducive to better learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geyse Freitas de Sousa, Universidade Estadual do Ceará - UECE/PROFBIO

Mestra em Ensino de Biologia

 

Fabrício Bonfim Sudério, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutor em Bioquímica

 

References

ÁRVORESBRASIL (2019). Pesquisa de Espécies Arbóreas Nativas do Brasil. Disponível em: http://www.arvoresbrasil.com.br/?pg=lista_especies&botao_pesquisa=1. Acesso em 23 de abril de 2022.

BARBOSA, M. C. P.; SANTOS, J. W. M.; SILVA, F. C. L.; GUILHERME, B. C. O ensino de botânica por meio de sequência didática: uma experiência no ensino de ciências com aulas práticas. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 45105-45122, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/12946. Acesso em 12 de março de 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: 70 edições, 2016.

BARRETO, J. A. P.; SANTOS, L. T. S. O. O uso de imagens e as tecnologias da informação e comunicação: aportes para o ensino de biologia. Revista Expressão Católica, v. 9, n. 1, p. 28-36, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341347432. Acesso em 21 de fevereiro de 2022.

BARWALDT, R.; MAURELL, J. R. P.; XAVIER, V. S. (Org.). Formação de Professores em Tecnologias Educacionais: construindo práticas pedagógicas. 1. ed. Rio Grande, RS: Editora da Furg, v. 31. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 510. Brasília, DF: MEC, 2016.

CARVALHO, P. S. Estudo da flora como ferramenta didática no ensino de botânica no município de Esperantina-PI. 2019. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia). Centro de Ciências da Natureza, Universidade Estadual do Piauí, Teresina. Disponível em: https://sistemas2.uespi.br/handle/tede/233. Acesso em 3 de maio de 2021.

CORRÊA FILHO, J. J. Aula de Campo: Como Planejar, Conduzir e Avaliar? Editora Vozes, 134 p., 2018.

CORTE, V. B.; LEITE, I. T. A.; SARAIVA, F. G. Modelos didáticos como estratégia investigativa e colaborativa para o ensino de botânica. Revista pedagógica (Chapecó. Online), v. 20, p. 172-196, 2018. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3871. Acesso em 03 de março de 2023.

COSTA, E. A.; DUARTE, R. A. F.; GAMA, J. A. S. A gamificação da Botânica: uma estratégia para a cura da “cegueira botânica. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 2, n. 4, p. 79-99, 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10981. Acesso em 03 de março de 2023.

DE NEZ, E.; SANTOS, C. A. Reflexões sobre a metodologia das aulas expositivas na educação básica e superior. Revista de educação do vale do Arinos - Relva, v. 4, p. 24-36, 2017. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/2255. Acesso em 13 de agosto de 2021.

FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. Gamificação na Educação. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

FEITOSA, M. C; MOURA, P. S.; RAMOS, M. S. F.; LAVOR, O. P. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores? In: Congresso Sobre Tecnologias na Educação, 5., 2020, João Pessoa. Anais [...], p. 60-68, 2020. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11383. Acesso em 02 de março de 2022.

FELCHER, C. D. O.; FERREIRA, A. L. A.; FOLMER, V. Da pesquisa-ação à pesquisa participante: discussões a partir de uma investigação desenvolvida no Facebook. Experiências em Ensino de Ciências. v. 12, n. 7, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/677. Acesso em 17 fevereiro de 2022.

FLORADOBRASIL (2020). Flora do Brasil 2020. Jardim botânico do Rio de Janeiro. Disponível em: http://floradobrasil.jbrj.gov.br/reflora/listaBrasil/ConsultaPublicaUC/ConsultaPublicaUC.do#CondicaoTaxonCP. Acesso em 23 de abril de 2022.

FLORA-ON (2021). Flora de Portugal Interactiva. Sociedade Portuguesa de Botânica. Disponível em: https://flora-on.pt/. Acesso em 23 de abril de 2022.

FREITAS, N. O.; FERREIRA, G. F.; SILVA, D. K. A.; SANTOS, M. A. C. Análise da abordagem sobre a Mata Atlântica em livros didáticos de Biologia do Ensino Médio. Biota Amazônia, v. 7, n. 1, p. 12-16, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/233922542.pdf. Acesso em 19 de novembro de 2021.

GARCEZ, E. S. C.; SOARES, M. H. F. B. Um estudo do estado da arte sobre o uso do lúdico em ensino de química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 1, p. 183-214, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4438. Acesso em 03 de março de 2023.

GATTI, B. A. Perspectivas da formação de professores para o magistério na educação básica: a relação teoria e prática e o lugar das práticas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, BA, v. 29, n. 57, p. 15-28, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432020000100015&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 02 de dezembro de 2021.

GEMBAROWSKI, R. S.; LEWANDOSKI, H. Estudo das briófitas e pteridófitas: contextualização no espaço físico escolar. In: PARANÁ (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense: produção didático-pedagógica. Curitiba: [s.n.], 2012.

GRANDI, T. S. M. Tratado das plantas tradicionais: mineiras, nativas e cultivadas. Belo Horizonte: Adaequatio Estúdio, 2014.

PAIVA, A. L. B.; MARTINS, C. M. C. Concepções prévias de alunos de terceiro ano do Ensino Médio a respeito de temas na área de Genética. Ensaio. Belo Horizonte, v. 7, n. 3, p. 182-201, set-dez 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/4g3tQgRKHJMMXXrcd8bxswt/?lang=pt. Acesso em 04 de março de 2022.

MARTINS, J. L.; GOULART, A. S.; DINARDI, A. J. O Ensino de Botânica no ensino fundamental: percepções e análise de uma estratégia de ensino. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. 1-32, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340420943. Acesso em 27 de agosto de 2021.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE (MMA). Inventário Florestal Nacional Ceará: principais resultados, Ministério do Meio Ambiente. Serviço Florestal Brasileiro, Brasília: MMA, 104 p., 2016.

MORESI, E. A. D. Metodologia da Pesquisa. Universidade Católica de Brasília - UCB, Pró-reitora de Pós-Graduação. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensum Gestão do Conhecimento e Tecnologia de Informação. Brasília-DF, p. 5-106, 2003.

MORTIMER, E. F.; SCOTT, P.; EL- HANI, C. N. Bases teóricas e epistemológicas da abordagem dos perfis conceituais. Tecné, Episteme y Didaxis, n. 30, 111-125, 2011. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1102. Acesso em 05 maio de 2021.

NEVES, A.; BÜNDCHEN, M.; LISBOA, C. P. Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da Educação? Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 745-762, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/xQNBfh3N6bdZ6JKfyGyCffQ/?lang=pt. Acesso em 29 de setembro de 2021.

PIFFERO, E. S.; SOARES, R. G.; COELHO, C. P; ROEHRS, R. Metodologias Ativas e o ensino de Biologia: desafios e possibilidades no novo Ensino Médio. Ensino & Pesquisa, União Vitória, v. 18, n. 2, p. 48-63, mai-jul 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/3568. Acesso em 08 de março de 2022.

SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. Mas de que te serve saber botânica? Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016.

SANT’ANNA, K. S. Diversidade metodológica como estratégia para a aprendizagem significativa de conceitos de Biologia. 2017. 74 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola de Engenharia de Lorena - Universidade de São Paulo, Lorena. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/97/97138/tde-29032017-095253/pt-br.php. Acesso em 17 de agosto de 2021.

SANTIAGO, J. O. P. Análise da contribuição das aulas de campo e do uso do desenho científico e da fotografia, como instrumento para a melhoria do processo de aprendizagem em Biologia, 2019. 138 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia - PROFBIO) - Instituto de Ciências Biológicas da Universidade de Brasília. UNB, Brasília. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/37170. Acesso em 09 de janeiro de 2022.

SANTOS, A. F. Diários de bordo: relatórios de uma prática investigativa da subjetividade e do mundo objetivo. Psicologia.pt, v. 1, p. 1-71, 2018. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1173.pdf. Acesso em 09 de janeiro de 2022.

SCHOLL, F.; EICHLER, M. L. Criatividade e autoria na produção de jogos sobre funções orgânicas por estudantes do ensino médio. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 2, n. 1, p. 45-61, 2018. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1166. Acesso em 03 de março de 2022.

SOUZA, I. R.; GONÇALVES, N. M. N.; PACHECO, A. C. L.; ABREU, M. C. Modelos didáticos no ensino de Botânica. Research, Society And Development, v. 10, n. 5, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14559. Acesso em 03 de março de 2023.

VIEIRA-PINTO, T.; MARTINS, I. M.; JOAQUIM, W. M. A construção do conhecimento em Botânica através do Ensino Experimental. In: XIII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e IX Encontro Latino Americano de Pós-Graduação. Anais [...], p. 1-4, Universidade do Vale do Paraíba, 2009.

WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, St. Louis, v. 47, n. 1, p. 2-9, 2001.

WUNDERLIN, R. P.; HANSEN, B. F.; FRANCK, A. R.; ESSIG, F. B. Atlas of Florida Plants. Instituto de Botânica Sistemática, Universidade do Sul da Flórida, Tampa. Disponível em: http://florida.plantatlas.usf.edu/. Acesso em 23 de abril de 2022.

Published

2023-07-03

How to Cite

DE SOUSA, Geyse Freitas; SUDÉRIO, Fabrício Bonfim. “I see plants”: a teaching sequence for the teaching of botanics in high school. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23696, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23696. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23696. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos