Mathematics in the practice of early childhood education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23816

Keywords:

early childhood education, teacher's knowledge, mathematics, pedagogical practices

Abstract

This article addresses the work of the teacher of Early Childhood Education with mathematics in this teaching phase. The guiding question is: how do Early Childhood teachers work with Mathematics in this teaching phase? Its objective is to understand how Mathematics is worked in Early Childhood Education. This is an excerpt from a research with a qualitative approach, whose analyzed data were obtained from responses to a questionnaire containing questions aimed at practices developed with classes of teachers participating in an online extension course. The analysis took place through Discursive Textual Analysis (DTA). Among the results found, there is a predominance of practices that include different games and mathematical knowledge related to counting, valuing orality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibelli Batista Belo, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doutoranda em Educação em Ciências e em Matemática

 

Tania Teresinha Bruns Zimer, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doutora em Educação

 

References

AMORIM, G. M; MORETTI, V. D. Matemática na educação infantil e a ressignificação da prática docente em Formação Continuada. In: GOMES, M. de O (Org). Formação de professores na educação infantil: conquistas e realidades. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, p.55-78, 2018. Disponível em: https://www.unisantos.br/wp-content/uploads/2018/08/forma%C3%A7%C3%A3o-professores-marineide-1.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

ARAGÃO, R.M.R de. Rumo à educação do século XXI: para superar os descompassos do ensino nos anos iniciais de escolar idade. In: BURAK, D.; PACHECO, E. R..; KLÜBER, T.E (Org). Educação Matemática: reflexões e ações. Curitiba: CRV, p.11-25, 2010.

BELO, C. B.; BURAK, Dionísio. A Modelagem Matemática na Educação Infantil: uma experiência vivida. Educação Matemática Debate, v. 4, p.1-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.24116/emd.e202016.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, p. 134-301, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei das Diretrizes e Base da Educação Nacional (LDB), 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 28 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. 36 p.: Il.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 22 mar. 2023.

CUSATI, I. C. O ensino da matemática na educação infantil: uma proposta de trabalho com a resolução de problemas. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v.6, n.17 p.5-19, maio/ago. 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/5783. Acesso em: 22 mar. 2023.

GARCIA, C. M. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17. Acesso em: 22 mar. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2008.

KUHLMANN JR. M. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, A. L. G. de; PALHARES, M. S. (Orgs.). Educação Infantil Pós LDB: rumos e desafios. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2005, p.51-65.

LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L.S.Shulman. Educação, Santa Maria, v. 29, n. n 02, p. 33-49, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 22 de mar. 2023.

MIZUKAMI, M. das G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (3ºed. /orgs.). A Formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p.213-231.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 3 ed. Ijuí: Editora UNIJUI, 2016.

OLIVEIRA, Z. de M. R. de.; FERREIRA, M. V.; BARROS, J. A. B. de. Formação Continuada em Educação Infantil: A construção de uma agenda de possibilidades. In: GUIMARÃES, C. M.; REIS, P. G. R. dos. (Org.). Professores e Infâncias: estudos e experiências. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, p. 13-28, 2011.

OLIVEIRA, Z. de M. R. de. Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2020

SHULMAN, Lee S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher. v.15, n. 2, p.4-14, fev.1986. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 22 de mar. 2023.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. Disponível em:

https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 22 de mar. 2023.

Published

2023-04-06

How to Cite

BELO, Cibelli Batista; ZIMER, Tania Teresinha Bruns. Mathematics in the practice of early childhood education teachers. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23816, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23816. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23816. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"