The challenges of supervised internship in early childhood education in a theoretical-practical and reflective perspective in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.23949

Keywords:

supervised internship, child education, teacher training, theoretical-practical relationships, reflective practice

Abstract

This study aimed to analyze the theoretical-practical contributions required from professionals/teachers who will work in early childhood education, investigating how initial training can prepare pedagogues to work in pedagogical practice at this level of education, in an innovative way that allows the reception of the production of knowledge. Given this context, a qualitative research approach was developed, emphasizing the theme that took into account the training of professionals who will work in early childhood education, covering everything from knowledge of the educational level, its legal and curricular aspects, public policies, in addition to from the vision of the internship discipline to relate the theory learned with the practice developed in the educational environment. It was possible to verify, after the study, the need for critical and reflective teacher training, contributing to teaching from a theoretical-practical perspective.

Downloads

Author Biographies

Fabiane Lopes de Oliveira, Faculdade de Educação - UFG

Doutora em Educação

 

Rita de Cássia Rodrigues Del Bianco, Centro Universitário Araguaia – UniAraguaia

Doutora em Educação 

References

ALARCÃO, I. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BRZEZINSKI, I. Pedagogia, pedagogos e formação de professores. São Paulo: Papirus, 1996.

DEL BIANCO, R. de C. R. Profissionalidade docente em projetos de cursos de pedagogia de Universidades do Estado de Goiás [manuscrito] 150p. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede. Acesso em 02 jun 2023

ENS, R. T.; GISI, M. L.; EYNG, A. M. Profissão docente em questão: tensões e desafios. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. Formação do Professor: profissionalidade, pesquisa e cultura escolar. Curitiba: Champagnat, 2010. Disponível em: https://www.pucpress.com.br/publicacoes. Acesso em 02 Dez. 2022.

FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 12ª ed. São Paulo: Paz e terra, 2005.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Lisboa: Porto Editora, 1999.

GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E. S. de.; ALMEDIA, W. A. de. (orgs.). Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez,2015.

GOMES, M. de O. Formação de professores na Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2009.

KULCSAR, R. O estágio supervisionado como atividade integradora. In PICONEZ, Stela C. B. (coord.) A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

MIRA, M. M. Estágio supervisionado na formação do pedagogo: possibilidades e desafios. Curitiba: Appris, 2015.

MORAES, M. C. O Paradigma educacional emergente. 16ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (orgs.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2004.

OLIVEIRA, Fabiane Lopes de. Estágio reflexivo na formação de professores da Educação Infantil. Olhar de Professor, vol. 22, 2019 Universidade Estadual de Ponta Grossa. Disponível em https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/ Acesso em 21 mai 2023.

https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.22.0018.

PICONEZ, S. C. B. (coord.) A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

ROSA; D. E. G.; SOUSA, L. F. E. C. P. O Estágio Do Curso De Pedagogia da Universidade Federal de Goiás: A Construção dos Caminhos In: SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (Org.). Imagens da formação docente: o estágio e a prática educativa. Anápolis - Go: Ed. UEG, 2019. 492 p.

ROLDÃO, M. do C. Ensinar e aprender: o saber e o agir distintos do profissional docente. In: ENS, Romilda Teodora. BEHRENS, Marilda Aparecida (orgs.). Formação do professor: profissionalidade, pesquisa e cultura escolar. Curitiba: Champagnat, 2010.

SACRISTÁN, G. Poderes instáveis em Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

ZABALA, A. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2023-10-17

How to Cite

OLIVEIRA, Fabiane Lopes de; RODRIGUES DEL BIANCO, Rita de Cássia. The challenges of supervised internship in early childhood education in a theoretical-practical and reflective perspective in teacher training. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e23949, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.23949. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23949. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 597
  • pdf (Português (Brasil)) 320