In the name of “God”: (auto)biography about the mutilations of the social self in the context of a total institution and its implications in the formation of identity(ies) of an educator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.26794

Keywords:

(auto)biography, training, identity, total institution

Abstract

The article discusses, through (auto)biography, the mutilations of the social self in a total conventual institution, analyzing its influence on the formation of my personal and professional identity as an educator. To this end, we have the following question as our guiding principle: how can we give new meaning to and enhance the reminiscences experienced in an incessant process of reflection/action in our personal and professional actions? The results lead us to understand the articulations between the present, past and future prospecting temporalities in the dynamic process of resignifying the subjects' becoming and incompleteness in the light of (auto)biography.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Fernandes de Souza, Instituto Federal Catarinense – IFC

Mestra em Educação

Alexandre Vanzuita, Instituto Federal Catarinense – IFC

Pós-doutor em Educação 

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em 20 maio de 2024.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.

EVARISTO, Conceição. Olhos d'água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no College de France (1977 - 1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2022a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 82. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GOFFMAN, Erving. Manicômios prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2015.

HUGO, Victor. Os miseráveis. São Paulo: Martin Claret, 2014.

KEMPIS, Tomás de. Imitação de Cristo. São Paulo: Paumape, 1979.

LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

PADRE ZEZINHO, scj - Nova geração. Intérprete: Padre Zezinho. In: Canção para meu Deus. [S.L]: Paulinas- Comep, 2017. (3 min.), son color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9DhgGORFGdg. Acesso em: 29 maio. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; DELORYMOMBERGER, Christine. Reabrir o passado, inventar o devir: a inenarrável condição biográfica do ser. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Natal: EDUFRN; Porto Alegre:

EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012. t. II, p. 29-57.

SERRES, Michel. O terceiro instruído. Portugal: Instituto Piaget, 1993.

Published

2024-08-29

How to Cite

SOUZA, Rose Fernandes de; VANZUITA, Alexandre. In the name of “God”: (auto)biography about the mutilations of the social self in the context of a total institution and its implications in the formation of identity(ies) of an educator. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e26794, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.26794. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26794. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 49 “Formas de dizer de si e do mundo: autobiografias e autoetnografias de educadores"