Batuque is a privilege, no one learns samba in school: autoethnographic epiphanies of the invisibilities of the black body and blackness in the BNCC of Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.26839

Keywords:

School physical education; common national curriculum base; critical autoethnography; black body; blackness.

Abstract

The objective of this study is to understand how the invisibility of the black body and blackness occurs in the BNCC of elementary school Physical Education and how the epiphanies generated throughout the autoethnographic research help in this understanding. A critical autoethnography was carried out in a municipal school in Porto Alegre in the 2022 school year, starting in February and ending in December. The participant observations took place in classes in which one of the teachers in this study is a teacher (early childhood education and elementary education - initial and final years), with a weekly workload of forty hours. Notes (in field diary and audio), dialogues and document analysis were also used in the production of information. The reflections produced showed the erasure of knowledge and subjectivities produced by the black body in the aforementioned national curriculum, emphasizing its neocolonial character and its emphasis on market education.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Cardoso Coelho, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação Física

Fabiano Bossle, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano

References

ADAMS, Tony E.; JONES, Stacy Holman; ELLIS, Carolyn. Autoethnography: understanding qualitative research. Nova Iorque: Oxford University Press, 2015.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 set. 2023.

BOSSLE, Fabiano. Atualidade e relevância da Educação libertadora de Paulo Freire na Educação Física Escolar em tempos de “Educação S/A”. In: SOUSA, Cláudio Aparecido; NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO; Daniel Teixeira. (org.). Educação Física Escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 17-

BOSSLE, Fabiano. Essa escola chamada Vida: as “tramas” autoetnográficas do “eu do nós” com a educação física escolar. In: MALDONADO, Daniel Teixeira. A vida nas escolas: por uma prática político-pedagógica crítica na Educação Física escolar. Curitiba: CRV, 2023. p. 16-35.

BOSSLE, Fabiano. Algumas notas para a constituição de uma teoria pedagógica crítico-libertadora da educação física (escolar): corpo do oprimido/corpo consciente/onto-episteme. In: BOSSLE, Fabiano; PRODÓCIMO, Elaine; MALDONADO, Daniel Teixeira (Org). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. – 1. ed. – Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023, p. 52-78.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 69 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

JUSTO, Sandro de Mello. O corpo para o capital: revisitando a história da Educação Física no Brasil. Dialogia, São Paulo, n. 14, p. 77-88, 2011. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/2950. Acesso em: 13 jun. 2024.

KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino e Mudanças. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2012.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.

NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo: documentos de uma militância Pan- Africanista. 3. ed. rev. São Paulo: Perspectivas, 2019.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/m5NJPS7PQnCCxZZtCsdjsqL/. Acesso em: 13 jun. 2024.

NÓBREGA, Carolina Cristina dos Santos. Eu sou múltiplas vozes negras na narrativa de desenvolvimento da negritude. In: VENÂNCIO, Luciana; NÓBREGA, Carolina Cristina dos Santos. Mulheres negras professoras de Educação Física. Curitiba: CRV, 2020, p. 91-111.

OLIVEIRA, Nathalia Dória et al. Linguagens e Educação Física na BNCC: uma análise a partir das habilidades prescritas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/cz8LJKcKzRr7yQzSjpQNCsH/. Acesso em: 13 jun. 2024.

ROCHA, Leandro Oliveira et al. Autoetnografia crítica na educação física escolar: do estudo da experiência cultural à reconstrução da prática docente. Movimento, Porto Alegre, v. 29, p. 1-16, e29025, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/download/122746/89120. Acesso em: 13 set. 2023.

ROCHA, Leandro Oliveira. Reconhecimento intersubjetivo da multicultura corporal: o reposicionamento da teoria crítica na educação física escolar na perspectiva de Axel Honneth. 2019. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/202167. Acesso em: 13 set. 2023.

RODRIGUES, Antônio César Lins. A Educação Física escolar e LDB: assumindo as responsabilidades na aplicação das leis 10639/03 e 11645/08. Dialogia, São Paulo, v. 9, n. 1, p.57-72, 2010. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/1886. Acesso em: 13 jun. 2024.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula editorial, 2019.

RUFINO, Luiz. Vence- demanda. Educação e descolonização. 1ºed. Rio de Janeiro: Mórula editorial, 2021.

VARGAS, João H. Costa. Por uma Mudança de Paradigma: Antinegritude e Antagonismo Estrutural. Revista de Ciências Sociais. Fortaleza, v. 48, n. 2, p. 83-105, jul./dez., 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/27900. Acesso em: 13 set. 2023.

VARGAS, João H. Costa. Racismo não dá conta: antinegritude, a dinâmica ontológica e social definidora da modernidade. Em Pauta, Rio de Janeiro, v. 18, n 45, p. 16-26, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaempauta/article/view/47201/0. Acesso em: 13 ago. 2024.

Published

2024-08-26

How to Cite

COELHO, Márcio Cardoso; MALDONADO, Daniel Teixeira; BOSSLE, Fabiano. Batuque is a privilege, no one learns samba in school: autoethnographic epiphanies of the invisibilities of the black body and blackness in the BNCC of Physical Education. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e26839, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.26839. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26839. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 49 “Formas de dizer de si e do mundo: autobiografias e autoetnografias de educadores"