Autobiographical narratives in the formation of qualitative teacher-researchers in Stricto Sensu Graduate Programs in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.27246

Keywords:

teacher education, reflective practice, qualitative research, researcher formation

Abstract

The article analyzes the use of autobiographical narratives in the formation of teacher-researchers in Physical Education within a stricto sensu graduate program, exploring how these narratives contribute to the construction of identities and subjectivities as professionals in the process of academic development. Drawing from the experiences of four participants, the study highlights the importance of self-knowledge and reflexivity in qualitative research, aligning with Paulo Freire's ideas on critical and emancipatory education. The results show that autobiographical narratives not only foster reflection on personal and professional trajectories but also reinforce the ethical and political commitment of the subjects to research and pedagogical practice. The study acknowledges as a limitation the fact that the narratives were used as a graded assessment, which may have influenced the authenticity of the reflections. Further investigations into this methodology in different contexts of teacher-researcher formation in stricto sensu graduate programs are suggested.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Porto Filgueiras, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Doutora

Bruna Gabriela Marques, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Doutora 

Renata Ferraz de Toledo, Universidade São Judas Tadeu - USJT

Doutora

References

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 08 ago. 2024.

BOSI, Maria Lúcia Magalhães. Pesquisa qualitativa em saúde coletiva: panorama e desafios. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 575-586, 2012. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/csc/v17n3/v17n3a02.pdf. Acesso em: 08 ago. 2024.

BRUNER, Jerome. Atos de significação. Porto Alegre: Artmed, 1997.

CRUZ, Lílian. Moreira. et al. Desenvolvimento profissional, formação stricto sensu e seus desdobramentos no exercício da docência de professores/as da educação básica: uma abordagem freireana. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36600. Acesso em: 08 ago. 2024.

DENZIN, Norman. Ivestigação Qualitativa Crítica. Sociedade, Contabilidade e Gestão, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, jan/abr, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21446/scg_ufrj.v13i1.14178. Acesso em: 08 ago. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FILGUEIRAS, Isabel Porto. O portfólio autobiográfico como experiência formativa no curso de licenciatura em educação física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n. 2, 2007. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1273. Acesso em 08 ago. 2024.

GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: Novas perspectivas baseadas na

investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, António (coord). Os

professores e a sua formação. 2a ed. Lisboa: Dom Quixote,1995.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004

LANKSHEAR, Colin. ; KNOBEL, Michele. Pesquisa pedagógica: do projeto à

implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008

LOCATELLI, Cleomar. A pós-graduação para os professores da educação básica: um estudo a partir dos planos estaduais de educação. Educar em Revista, v. 37, p. e70684, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.70684. A cesso em: 08 ago. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; GUERRIERO, Iara Coelho Zito. Reflexividade como éthos da pesquisa qualitativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 1103-1112, 2014.Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232014194.18912013. Acesso em: 08 ago. 2024.

NÓVOA. António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.

OLIVEIRA, Dayse Kelly Barreiros de. A formação stricto sensu como formação continuada na educação básica: contexto, pressupostos e possibilidades. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/38314. Acesso em: 08 ago. 2024.

OLIVEIRA, Dayse Kelly Barreiros; MOURA, Ellen Michelle Barbosa de; LIMA, Fernanda Bartoly Gonçalves de. A formação stricto sensu de professores da educação básica e a autonomia no trabalho docente: relações possíveis. Educação Em Foco, v. 24, n. 42, p. 300-317, 2021. Disponível em: https://scholar.archive.org/work/n3t2gcqr55fv5b2wbajwaumx4e/access/wayback/https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/download/4600/3352. Acesso em: 08 ago. 2024.

SAUL, Ana Maria; SAUL, A. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, n. 61, p. 19-36, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.46865 Acesso em: 08 ago. 2024.

SILVA, Nilse. da; POLI, Ivan.. A autobiografia educativa na FEUSP: desafios para a formação de pesquisadores em início de carreira. Dialogia, p. 47-64, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.N16.4075. Acesso em: 08 ago. 2024.

SILVA, Alexandro da; CASTRO-SILVA, Carlos Roberto; MOURA, Ludmila de. Pesquisa qualitativa em saúde: percursos e percalços da formação para pesquisadores iniciantes. Saúde e Sociedade, v. 27, p. 632-645, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-12902018172700 . Acesso em: 08 ago. 2024.

SOUZA, Luciana. Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos brasileiros de psicologia. Rio de Janeiro. Vol. 71, n. 2 p. 51-67, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/245380. Acesso em: 08 ago. 2024.

SOUZA, Elizeu Coutinho. (Auto)biografia, identidades e alteridade: modos de narração, escritas de si e práticas de formação na pós-graduação. Revista Fórum Identidades, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/1808. Acesso em 10 ago. 2024.

TERRÃO, Felipe. Lopes.; MIYAHIRA, Elbio. O papel das metas 15 e 16 do Plano Nacional de Educação na formação de professores para Educação Básica. Interfaces da Educação, v. 13, n. 39, 2023. Disponível em: Disponível em: https://doi.org/10.26514/inter.v13i39.6160 . Acesso em: 08 ago. 2024.

Published

2024-08-29

How to Cite

FILGUEIRAS, Isabel Porto; MARQUES, Bruna Gabriela; TOLEDO, Renata Ferraz de. Autobiographical narratives in the formation of qualitative teacher-researchers in Stricto Sensu Graduate Programs in Physical Education. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e27246, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.27246. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/27246. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 49 “Formas de dizer de si e do mundo: autobiografias e autoetnografias de educadores"