Cultural studies and multiculturalism: possibilities for the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8817Keywords:
Education. Curriculum. Multiculturalism.Abstract
The historical trajectories of migratory flows, the fragmentation of fixed ideas of State Nation, cultural and economic globalization are important factors for the emergence of multiculturalism, however the Cultural Studies (E.C) contributed to the construction of ideas in this field. Anchored by theoretical and political approaches, the studies integrate a critical aspect, which questions the liberal, economic and conservative structures and tries to understand the cultural phenomenon as a space of meanings and meanings that interferes in the constitution of the identities, in this logic some actions have been taken in the scope of state policies, the claims of the silenced groups are being heard. An example of this movement is the curriculum policies implemented in schools, especially in the last decades of the last century, in this sense the text tries to problematize some questions about E.C, multiculturalism, as well as the curriculum as a space of culture.Downloads
References
GUEDES, Elocir. NUNES, Pâmela. ANDRADE, Tatiane. O uso da lei 10.639/03 em sala de aula. Revista Latino-Americana de História. v. 2, n. 6, Edição Especial, p. 421-430 – ago./2013 –
ESCOSTEGUY, Ana.C. D. Uma introdução aos estudos culturais. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n. 9, dez. 1998.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre revoluções do nosso tempo. In: Educação e realidade. Porto Alegre, v. 22, n. 2, p.15-46, jul./dez.1997.
_____. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; 2013.
HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.
LOPES, Alice.C.; MACEDO, Elisabete. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2013.
MOREIRA, Antônio. B. F. CANDAU, Vera. M. Indagações sobre currículo : currículo, conhecimento e cultura. Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
McLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
MENDES, João. M. Cultura e multiculturalidade. Escola Superior de Teatro e Cinema. Amadora Julho de 2010.
NEIRA, Marcos; NUNES, Mario L. F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
SILVA, Tomaz. T. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
STOREY, John. Teoria cultural e cultura popular: uma introdução. Tradução de Pedro Bastos. São Paulo, 2015.
ZORZI, José. A. Estudos culturais e multiculturalismo: uma perspectiva das relações entre campos de estudos em Stuart Hall. 2012, 53 f. (Trabalho de Conclusão de Curso) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Curso de História: Licenciatura. Porto Alegre, RS, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Dialogia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- A primeira publicação do artigo pela Revista Dialogia, em caráter de exclusividade eletrônico e impresso;
- A indexação deste artigo em bases de dados nacionais e internacionais, diretórios, bibliotecas digitais e bases bibliométricas em que a Revista estiver e vir a estar inserida;
- É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.