Relationship between school physical education and literature in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.10650Keywords:
Education. Physical School Education. Child education. Literature in Early Childhood Education.Abstract
This article presents the results of a research that had as objective to investigate if the Physical Education teachers who worked in the education of children had knowledge about literature as one of the contents that could be worked in the Physical Education school. The methodology consisted of a qualitative research, of the descriptive type. A bibliographical and field research was carried out. Four Municipal Child Education Centers (MCEC) from Jataí, Goiás, were defined as the research locus, and five Physical Education teachers who taught classes at these sites (respondents to the questionnaire). It was possible to detect two categories of analysis: physical education teachers' knowledge about literature and the relationship between Physical Education and literature in early childhood education. The results showed that teachers see literature as an auxiliary pedagogical resource in Physical Education classes in early childhood education and they believe in the possible pedagogical relationship between these two areas.Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Peirópolis, 2000.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
CRAIDY, Carmen Maria; KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva. E por falar em literatura. In: ______ (orgs.). Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. cap 7. p. 81-88.
DARIDO, Suraya Cristina; SANCHEZ NETO, Luiz. O contexto da educação física na escola. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade (coords.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. p. 1-24.
GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 67-80.
LAJOLO, Marisa. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1982.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1988.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas em pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas e elaboração, análise e interpretação dos dados. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1996.
MEIRA, Cécil. Introdução ao estudo da literatura. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1974.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Errantes do fim do século. São Paulo: EdUNESP, 1999.
SANTOS, Antônio Raimundo dos. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
SAYÃO, Deborah Thomé. Educação física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, Santa Catarina, n. 13, p. 221-38, 1999. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/14408/13211. Acesso em: 20 ago. 2018.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.