Discussing erotization in children: implications of the consumer society in the construction of the routine in the school institutions
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.10751Keywords:
Consumption. Erotization. Childhood. Child Education.Abstract
This article aims to discuss the erotization of childhood in the context of the consumer society that, in a wide way, contributes to the process of (human) training of the subjects involved and to analyze the impacts on children 's educational process in early childhood education. The consumer society increasingly extends its influence on individuals and, in the case of children, early cooptation emphasizes its power of influence and seduction of the small ones that are in the process of developing their identity and self-determination; thus necessitating a critical and consistent formative work from an early age. The bibliographic study uses Aquino (1998), Arendt (2013), Dozol (2007), Lipovetsky (2007), Lukács (1978), Moreira (2003), Saviani (1991) and other secondary readings. As a result, children need educators based on knowledge and criticism to mediate such information that is available to the children's audience through the teaching process.Downloads
References
AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Rev. Fac. Educ., São Paulo , v. 24, n. 2, p. 181-204, July 1998 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000200011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 dez 2017.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 9. ed. São Paulo: Perspectivas, 2013.
DOZOL, Marlene de Souza. A face pedagógica de Eros. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 33, n. 2, p. 311-322, ago. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022007000200009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 16 dez. 2017.
LIPOVETSKY, Gilles. A Felicidade Paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
LUKÁCS, George. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria de particularidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
MORAES, Silvia. A Concepção de Aprendizagem e Desenvolvimento em Vigotski e a Avaliação Escolar. Texto extraído da tese de doutorado intitulada Avaliação do processo de ensino e aprendizagem em Matemática: contribuições da teoria histórico-cultural. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008 Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada11/artigos/9/artigo_simposio_9_1008_silvia.moraes@uol.com.br.pdf>. Acesso em: 06 nov. 2017.
MOREIRA, Alberto da Silva. Cultura midiática e educação infantil. Educação e Sociedade, Campinas: CEDES, v. 24, n. 85, p. 1203-1235, dez. 2003.
PALANGANA, Isilda Campaner. Individualidade: afirmação e negação na sociedade capitalista. São Paulo: Summus, 2002.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SCORSOLINI-COMIN, Fabio. A felicidade paradoxal: ensaios sobre a sociedade de hiperconsumo. Psicol. estud., Maringá , v. 14, n. 1, p. 203-204, Mar. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722009000100024&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 dez. 2017.
ZORNIG, Silvia Maria Abu-Jamra. As teorias sexuais infantis na atualidade: algumas reflexões. Psicol. estud., Maringá , v. 13, n. 1, p. 73-77, Mar. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722008000100009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 726
- PDF (Português (Brasil)) 714