Performance of pedagogue in the pedagogical coordination space: between reflections and propositions

Authors

  • Célia Regina Teixeira Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Departamento de Educação, Mamanguape, Campus IV - Litoral Norte. http://orcid.org/0000-0002-0621-5139
  • Joseval dos Reis Miranda Professor da Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Metodologia da Educação e Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB, na unidade Mamanguape, Campus IV- Litoral Norte. http://orcid.org/0000-0002-0713-0110

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.14809

Keywords:

Education of the pedagogue, Pedagogical coordination, Pedagogical coordinator

Abstract

This article is based on our theoretical and methodological reflections built within the teaching experiences framework in general disciplines and in Didactics, Teacher Training, Supervised Internship and Pedagogical Coordination disciplines. The overall aim of the present study is to understand the pedagogical process in the pedagogical coordination field, with respect to the management of teachers’ continuous training processes in face of their different practices. The dialogue between the theoretical references was set with authors who discuss the pedagogical coordination space, the role played by the pedagogical coordinator and continued and in–service formation. Based on the propositions mentioned throughout the text, we point out aspects such as the importance of education continuation for pedagogical coordinators, the need of constructing coordinators’ identity, the construction of the coordination space as democratic space and the development of a reflexive and critical formation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Célia Regina Teixeira, Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Departamento de Educação, Mamanguape, Campus IV - Litoral Norte.

Professora Doutora da Universidade Federal da Paraíba (2010). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Jales (1991), Especialista em Didática e Currículo do Ensino Fundamental pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1992, 1998), Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2001) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é membro do núcleo docente estruturante do curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba e do curso de Letras-Inglês da Universidade Federal da Paraíba. Parecerista da Editora da Universidade Federal da Paraíba, Revista Brasileira de Educação, Teoria e Prática (Unesp), Cadernos de Pedagogia(Ufscar), Revista Internacional de Investigación en Educación e Revista Mágis. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Práticas Educativas, Currículo e Cultura (CNPq). As publicações em periódicos estão inseridas no macro campo da Educação, discutindo os micro temas: Formação de Professores, Currículo e Avaliação Educacional. Projetos de Pesquisas e Orientações versam sobre o papel da escola e a importância do oficio docente, avaliação da aprendizagem, ensino e aprendizagem, escolas públicas e gestão escolar.

Joseval dos Reis Miranda, Professor da Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Metodologia da Educação e Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB, na unidade Mamanguape, Campus IV- Litoral Norte.

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Metodologia da Educação e Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS/UFPB, na unidade Mamanguape, Campus IV- Litoral Norte.

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O Relacionamento interpessoal na coordenação pedagógica. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O Coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2006. p. 67-80.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; VIEIRA, Marili M. da Silva. O Coordenador Pedagógico e a questão dos saberes. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2010, pp. 11-24.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, MEC, 1996.

CLEMENTI, Nilba. A voz dos outros e a nossa voz: Alguns fatores que intervêm na atuação do coordenador. In. ALMEIDA, L.R. de & PLACCO, V. M. N. de. O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Edições Loyola, 2005, p.53-66.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca da sua identidade. Revista Múltiplas Leituras. V.1, n.1 p. 137-131, Jan. 2008.

GARRIDO, Elsa. Espaço de formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Luarinda Ramalho de; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva. O Coordenador pedagógico e a formação docente. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2006, p. 9-15.

MELO NETO, João Cabral de. Tecendo a manhã. In: Poesias Completas. Rio de Janeiro, José Olympio, 1979.

ORSOLON, Luzia Angelina Marino. O Coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O Coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2006. p. 17-26.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação de professores: o espaço de atuação do coordenador pedagógico-educacional. In: FERREIRA, Naura Syria Correia e AGUIAR, Maria Ângela S.(Orgs.). Para onde vão à orientação e a supervisão educacional. Campinas, SP: Papirus, 2002, p.95-106.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. Diferentes aprendizagens do coordenador pedagógico. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. 4 ed. São Paulo: Loyola, 2010.

SAVIANI, Dermeval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Naura Syria Carpareto (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade da formação à ação. São Paulo: Cortez, 2006, p. 13-38.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 6. ed. São Paulo: Libertad Editora, 2006.

Published

2020-06-03

How to Cite

TEIXEIRA, Célia Regina; MIRANDA, Joseval dos Reis. Performance of pedagogue in the pedagogical coordination space: between reflections and propositions. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 295–308, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.14809. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/14809. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos