Performance of pedagogue in the pedagogical coordination space: between reflections and propositions
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.14809Keywords:
Education of the pedagogue, Pedagogical coordination, Pedagogical coordinatorAbstract
This article is based on our theoretical and methodological reflections built within the teaching experiences framework in general disciplines and in Didactics, Teacher Training, Supervised Internship and Pedagogical Coordination disciplines. The overall aim of the present study is to understand the pedagogical process in the pedagogical coordination field, with respect to the management of teachers’ continuous training processes in face of their different practices. The dialogue between the theoretical references was set with authors who discuss the pedagogical coordination space, the role played by the pedagogical coordinator and continued and in–service formation. Based on the propositions mentioned throughout the text, we point out aspects such as the importance of education continuation for pedagogical coordinators, the need of constructing coordinators’ identity, the construction of the coordination space as democratic space and the development of a reflexive and critical formation process.Downloads
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O Relacionamento interpessoal na coordenação pedagógica. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O Coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2006. p. 67-80.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; VIEIRA, Marili M. da Silva. O Coordenador Pedagógico e a questão dos saberes. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2010, pp. 11-24.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, MEC, 1996.
CLEMENTI, Nilba. A voz dos outros e a nossa voz: Alguns fatores que intervêm na atuação do coordenador. In. ALMEIDA, L.R. de & PLACCO, V. M. N. de. O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Edições Loyola, 2005, p.53-66.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca da sua identidade. Revista Múltiplas Leituras. V.1, n.1 p. 137-131, Jan. 2008.
GARRIDO, Elsa. Espaço de formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Luarinda Ramalho de; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva. O Coordenador pedagógico e a formação docente. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2006, p. 9-15.
MELO NETO, João Cabral de. Tecendo a manhã. In: Poesias Completas. Rio de Janeiro, José Olympio, 1979.
ORSOLON, Luzia Angelina Marino. O Coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (Orgs.). O Coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2006. p. 17-26.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação de professores: o espaço de atuação do coordenador pedagógico-educacional. In: FERREIRA, Naura Syria Correia e AGUIAR, Maria Ângela S.(Orgs.). Para onde vão à orientação e a supervisão educacional. Campinas, SP: Papirus, 2002, p.95-106.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. Diferentes aprendizagens do coordenador pedagógico. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. 4 ed. São Paulo: Loyola, 2010.
SAVIANI, Dermeval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Naura Syria Carpareto (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade da formação à ação. São Paulo: Cortez, 2006, p. 13-38.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 6. ed. São Paulo: Libertad Editora, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.