From planning to teaching practice: report on implementation of the More Education Program in a west catharian city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16298

Keywords:

Continuing Formation, Planning, Practices More Education Program

Abstract

The objective of this reflection is to present the process of implementation of the More Education Program in a municipality of Western Santa Catarina. In the course of the report, the importance of planning the practices of the More Education Program educators is described, focusing on collective participation and continuing education. For this purpose, for a relevant contribution, three monitors of the Mais Educação Program and two school teachers who attend the elementary school students of the Municipal Network school, located in the Western Santa Catarina, were interviewed. The results show that the teachers interviewed relate continuing education with collective planning in school performance, considering it of fundamental importance for the construction of their practices. Finally, it will be noted that good teaching practices are only realized if planned, and improved if they are planned in the collective, and that continuing education focused on Integral Education is necessary to meet the wishes of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marineiva Campos de Oliveira, Unoesc

Pedagoga da Rede Municipal de Ensino, Mestranda em Educação do Programa de Mestrado em Educação da UNIOESTE – Campus de Francisco Beltrão.  Doutoranda em Educação pelaUniversidade Estadual de Ponta Grossa. Grupo de Pesquisa Representações, espaços, tempos e linguagens em experiências educativas - RETLEE. 

Anderson Luiz Tedesco, Unochapecó

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR. Professor da Universidade Comunitária de Chapecó – Unochapecó e do Colégio La Salle de Xanxerê.  Temáticas de Estudo e Pesquisa: Bioética e Educação. Bioética e Religião. Educação, Formação Humana e Biotecnologia. 

Elcio Cecchetti, Unochapecó

 Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Programa de Mestrado em Educação da Unochapecó. Temas de Pesquisa: Políticas Públicas e Educação

References

ALMEIDA, Benedita de. Formação continuada de professores e escrita: pontos de ancoragem. In: ______. A escrita na formação continuada de professoras alfabetizadoras: práticas de autoria. 2007. 251f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

BAKHTIN, Mikhail. A interação verbal. In: ______. BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. Trad.Michel Lahud. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Portaria interministerial nº 17/2007. Câmara dos Deputados. Brasília, 2007.

BRASLAVSKY, Berta. Marcos Referenciais. In: _________. Escola e Alfabetização: uma perspectiva didática. Trad. Vera Masagão Ribeiro. São Paulo: UNESP, 1993.

BRZEZINSKI, Iria. Políticas contemporâneas de formação de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 105, p. 1139-1166, set./dez. 2008. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em 30/05/2013.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. Editora Cortez, 1994.

MIZUKAMI, M. G. N. REALI, A . M. M. R.(orgs) Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EdUFSCar, 2002.

MOLL, Jaqueline. Ciclos na escola e tempos na vida. Porto Alegre: Artmed, 2004.

POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional: uma política socio- lógica B poder e conhecimento em educação. Trad. Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre, Artes Médicas, 1997.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In NÓVOA, António. Profissão professor. Porto Editora, 1995.

STRIEDER, Roque. Diretrizes para elaboração de projetos de pesquisa: metodologia do trabalho científico. Joaçaba: Ed. Unoesc, 2009.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo: Cadernos Pedagógicos do Libertad, 2000.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

ZANON, D.P.; ATHAUS, M.T.M. Didática II. Ponta Grossa: UEPG/NUEAD, 2010.

Published

2020-06-03

How to Cite

OLIVEIRA, Marineiva Campos de; TEDESCO, Anderson Luiz; CECCHETTI, Elcio. From planning to teaching practice: report on implementation of the More Education Program in a west catharian city. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 309–322, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16298. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16298. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos