Technology in the classroom as a pedagogical tool: a perspective by the view of students from an educational institution in Botucatu (SP)
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16608Keywords:
New technologies, Teacher training, AutonomyAbstract
The main issue related to this article is the adherence to technologies in the classroom, focusing on the study of their good use. There is a theoretical explanation in which it is debated how the same process has been growing over the years, considering other technologies than Smartphones, which are on the rise in Brazil and around the world, being also very present in the classroom. To have a discussion of data, it was chosen the deductive methodology before a field research that took place in a vocational school of Botucatu (São Paulo State – Brazil). This research brought new expectations and contributions that come from the students' perspective to the modernization of the teaching environment and to the creation of opportunities for autonomy in the learning processes.
Downloads
References
ARAÚJO, C.A. A pesquisa norte-americana. In: HOHLFELD, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. Teorias da comunicação: Conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2017, 15. ed., p. 119-130.
ARXER, E. A.; ZANON, D. A. V.; BIZELLI, J. L. Contribuições do processo reflexivo parao entendimento da prática docente.Dialogia, São Paulo, n. 28, p. 121-132, jan./abr. 2018.
BARRETO, G. Cidadania e internet: entre a representação midiática e a representatividade política. Curitiba: Appris, 2017.
BITTENCOURT, M. C. A. Convergência midiática e redes digitais: modelo de análise para pesquisas em comunicação. Curitiba: Appris, 2017.
CAMPOLI, C. 52% das instituições de educação básica usam celular em atividades escolares, aponta estudo da Cetic:De 2015 para 2016, número de professores que usam a internet do celular em atividades com os alunos cresceu em 10%. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/52-das-instituicoes-de-educacao-basica-usam-celular-em-atividades-escolares-aponta-estudo-da-cetic.ghtml.Acesso em: em 17 nov. 2019.
FRAGA, É.Uso de celular em sala de aula dobra efeito negativo nas notas, aponta estudo:Pesquisa da FGV mediu impacto da utilização em excesso dos aparelhos. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2018/09/uso-de-celular-em-sala-de-aula-dobra-efeito-negativo-nas-notas-aponta-estudo.shtml. Acesso em: 17 nov. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Política e educação.3. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GRACIANI, M. S.S. Pedagogia Social.São Paulo: Cortez, 2014.
KARNAL, L.Conversas com um jovem professor.São Paulo:Contexto, 2012.
LAKATOS, E.M. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2004.
LOPES, P. A.; PIMENTA, C. C. C. O uso do celular em sala de aula como ferramenta pedagógica: Benefícios e desafios. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação,v. 3, n. 1, p. 52-66, 2017.
MARTINO, L.C. de qual comunicação estamos falando? In: HOHLFELD, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. Teorias da comunicação: Conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2017, 15. ed., p. 11-25.
MEKSENAS, P. Sociologia da educação: Introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 17. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
MORAN, J. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5.ed. Campinas: Papirus, 2013.
POLICARPO, C.; SANTAELLA, L. A estética do conhecimento nas redes digitais. Dialogia, São Paulo, n. 28, p. 29-45, jan./abr. 2018.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E.C.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.
SILVA, G.; VIANA, M. A.P. As tecnologias na educação: o papel da equipe gestora nas práticas pedagógicas. Dialogia, São Paulo, n. 32, p. 183-198, maio/ago. 2019.
SILVA, M.C. USO DO SMARTPHONE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA. Revista de Estudos Acadêmicos de Letras,v. 10, n. 01, p. 124-133, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.