Interfaces between the pedagogical principles of the National Policy for Permanent Education of the Unified Social Assistance System (PNEP-SUAS) and the ideas of Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16651Keywords:
Continuing Education., Paulo Freire, PNEP-SUAS.Abstract
This article presents some possible intersections between Paulo Freire's ideas and the methodological and pedagogical foundations of the National Policy for Permanent Education (PNEP) of the Unified Social Assistance System (SUAS). PNEP-SUAS aims at the qualification and training in different modalities and levels of SUAS workers, therefore it is oriented towards adult workers from different fields of action of Social Assistance, with different and complementary professional experiences. We adopted as a research methodology the bibliographic review and documentary research. There were several possibilities for dialogue between the PNEP-SUAS pedagogical principles, historicity, meaningful learning, interdisciplinarity and the centrality of work processes with Freirian proposals and understandings on dialogicity, historicity, praxis and centrality in the student's knowledge.
Downloads
References
ANDREOLA, B. Interdisciplinaridade. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 229-230.
BAQUERO, R. Educação de adultos. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 172-174.
BRASIL. Política Nacional de Educação Permanente do SUAS. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome – 1ª ed. – Brasília: MDS, 2013.
COSTA, C. e LOUREIRO, C. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Rev. katálysis. 2017, vol.20, n.1, p.111-121.
FISCHER, M. C. B. Trabalho. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 502-503.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
MANFREDI, M. S.Educação profissional. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 178-180.
MORETTI, C. Z. Historicidade. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 262-264.
YAZBEK, Maria Carmelita. Educação permanente e a política de assistência social: o papel da academia e os desafios para o Serviço Social. In: SNAS. Gestão do trabalho e educação permanente do SUAS em pauta. Brasília, 2014.
YAZBEK, Maria Carmelita. Classes Subalternas e Assistência Social. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015. 198 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Laís Vieira Pinelli, Miriam de Souza Leão Albuquerque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 706
- PDF (Português (Brasil)) 500