Interfaces between the pedagogical principles of the National Policy for Permanent Education of the Unified Social Assistance System (PNEP-SUAS) and the ideas of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16651

Keywords:

Continuing Education., Paulo Freire, PNEP-SUAS.

Abstract

This article presents some possible intersections between Paulo Freire's ideas and the methodological and pedagogical foundations of the National Policy for Permanent Education (PNEP) of the Unified Social Assistance System (SUAS). PNEP-SUAS aims at the qualification and training in different modalities and levels of SUAS workers, therefore it is oriented towards adult workers from different fields of action of Social Assistance, with different and complementary professional experiences. We adopted as a research methodology the bibliographic review and documentary research. There were several possibilities for dialogue between the PNEP-SUAS pedagogical principles, historicity, meaningful learning, interdisciplinarity and the centrality of work processes with Freirian proposals and understandings on dialogicity, historicity, praxis and centrality in the student's knowledge.

Downloads

Author Biographies

Laís Vieira Pinelli, Universidade de Brasília

Formada em Serviço Social pela Universidade de Brasília, é mestre em Política Social pelo Programa de Pós Graduação em Política Social do Departamento de Setviço Social da Unb. Em 2020 inicia seu Dotutorado também em Política Social no mesmo programa.

Miriam de Souza Leão Albuquerque, Universidade de Brasília

Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco-UFPE (1986), Especialização em Serviço Social - Trabalhos Comuitários e Interdisciplinaridade pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas/ PUCCAMP (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2003), Especialização em Políticas Públicas de Emprego, Trabalho e Renda pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2006), Doutorado em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco-UFPE (2008). Docente do Departamento de Serviço Social da Universidade de Brasília- UnB. Participa do grupo de pesquisa sobre Trabalho, Educação e Discriminação- TEDIS. Áreas de atuação e pesquisa: Trabalho, Educação, Assistência Social, Educação Permanente do Sistema Único de Assistência Social- SUAS, Precarização do Trabalho, Formação Profissional. Participou da Coordenação de Estágio do Departamento de Serviço Social da UnB- SER no período 2014/2016. Participou da Gestão da Associação Brasileira de Ensino, Pesquisa em Serviço Social- ABEPSS -2017/2018, ocupando o cargo de Vice-Presidente da Região Centro Oeste. Atualmente é Tutora do Programa de Educação Tutorial- PET desde do mês de agosto de 2017. (Texto informado pelo autor)

References

ANDREOLA, B. Interdisciplinaridade. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 229-230.

BAQUERO, R. Educação de adultos. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 172-174.

BRASIL. Política Nacional de Educação Permanente do SUAS. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome – 1ª ed. – Brasília: MDS, 2013.

COSTA, C. e LOUREIRO, C. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Rev. katálysis. 2017, vol.20, n.1, p.111-121.

FISCHER, M. C. B. Trabalho. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 502-503.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

MANFREDI, M. S.Educação profissional. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 178-180.

MORETTI, C. Z. Historicidade. In: Steck, D.; Redin, E.; Zitkoski, J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2010. p. 262-264.

YAZBEK, Maria Carmelita. Educação permanente e a política de assistência social: o papel da academia e os desafios para o Serviço Social. In: SNAS. Gestão do trabalho e educação permanente do SUAS em pauta. Brasília, 2014.

YAZBEK, Maria Carmelita. Classes Subalternas e Assistência Social. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015. 198 p.

Published

2020-06-03

How to Cite

PINELLI, Laís Vieira; LEÃO ALBUQUERQUE, Miriam de Souza. Interfaces between the pedagogical principles of the National Policy for Permanent Education of the Unified Social Assistance System (PNEP-SUAS) and the ideas of Paulo Freire. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 22–33, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16651. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16651. Acesso em: 4 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos
Views
  • Abstract 706
  • PDF (Português (Brasil)) 500