Assessment in the socio-educational context: challenges and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16652

Keywords:

Evaluation, Socio-education, Pedagogical work, Intersectoral policy

Abstract

Understanding the evaluation conducted in a Teaching Center of a Socio-educational Inpatient Unit in the Federal District is the aim of the research discussed in this article. Through an ethnographic case study, data collection was used: observation, questionnaires, semi-structured interviews and focus groups. Based on historical-dialectical materialism, the analyzes considered the methodological categories pointed out by Cury (1985) and the conceptual ones emerged from the meanings (AGUIAR and OZELLA, 2006 and 2013; AGUIAR, SOARES and MACHADO, 2015) constituted by the interlocutors. The study indicated the need for collective and democratic spaces-times that enable an evaluative practice that would contribute to the establishment of an intersectoral educational policy favorable to the articulation of the work carried out by the Teaching Center and other sectors of the Inpatient Unit. Jointly evaluating and planning the training process of young inmates would contribute to facing challenges that hinder the right to learn, legally guaranteed to all socio-educational students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enilvia Rocha Morato Soares, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF

Doutora em Educação pela UnB, professora aposentada da SEEDF e integrante do Grupo de Pesquisa Avaliação e Organização do Trabalho Pedagógico - GEPA

Edileuza Fernandes Silva, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação. Professora na área de Didática e membro do corpo permanente de docentes do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UnB, na linha de pesquisa profissão docente, currículo e avaliação.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online], v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812013000100015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 set. 2016.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 155, p. 56-75, 2015.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 8/2015, aprovado em 7 de outubro de 2015. Diretrizes Nacionais para o Atendimento Escolar de Adolescentes e Jovens em Cumprimento de Medidas Socioeducativas.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1. Brasília, DF, 16 jul. 1990. p. 13563. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 17 out. 2014.

BRASIL. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase), regulamenta a execução das medidas socioeducativas destinadas a adolescente que pratique ato infracional. Brasília-DF: Presidência da República, 2012. Diário Oficial da União: Seção 1. Brasília, DF, 19 jan. 2012. p. 3. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12594.htm. Acesso em: 20 out. 2016.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 1.627/07. Dispõe sobre os sistemas de atendimento socioeducativo, regulamenta a execução das medidas destinadas ao adolescente, em razão de ato infracional, altera dispositivos da Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990, que dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Brasília-DF: Câmara dos Deputados, jul. 2007. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=360092. Acesso em: 20 out. 2016.

BRASIL. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo: SINASE. Brasília, DF: CONANDA, 2006.

CURY, Carlos R. Jamil. Educação e Contradição: Elementos metodológicos para uma Teoria Crítica do Fenômeno Educativo. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Diretrizes Pedagógicas: Escolarização na Socioeducação. Brasília, DF: SEB, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HENRIQUES, Maria Eulália de Faria. Os trabalhos de casa na escola do 1º ciclo da Luz: Estudo de caso. Interacções, v. 2, n. 2, p. 220-243, 2006. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes. Acesso em: 19 mar. 2020.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação Escolar na Prisão: Controvérsias e Caminhos de Enfrentamento e Superação da Cilada. In: LOURENÇO, Arlindo da Silva; ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano (org.). Espaço da Prisão e suas Práticas Educativas. São Carlos: EdUFScar, 2011.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SADLER, D. Royce. Formative assessment and the design of instructional systems, Instructional Science, v. 18, p. 119-144, 1989.

SCARFÓ, Francisco José; AUED, Victoria. El derecho a la educación en las cárceles: abordaje situacional. Aportes para la reflexión sobre la educación como derecho humano en contextos de la cárcel. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 7, n. 1, p. 88-98, maio 2013. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br. Acesso em: 24 jul. 2013.

SCARFÓ, Francisco José; BREGLIA, Florencia; FREJTMAN, Valéria. Sociedade Civil e Educação Pública nos Presídios: Questões para Reflexão. In: LOURENÇO, Arlindo da Silva; ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano (org.). Espaço da Prisão e suas Práticas Educativas. São Carlos: EdUFScar, 2011.

SOUZA, Rosimere; BATISTA, Vilnia. Caminhos para a municipalização do atendimento socioeducativo em meio aberto: liberdade assistida e prestação de serviço à comunidade. Rio de Janeiro: IBAM/DES; Brasília: SPDCA/SEDH, 2008. Disponível em: http://www.ibam.org.br/media/arquivos/estudos/atendimento_socioeducativo_1.pdf Acesso em: 07 jun. 2019.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Avaliação Classificatória e excludente e a inversão Fetichizada da Função Social da Escola. In: FERNANDES, Claudia de O. (org.). Avaliação das Aprendizagens: sua relação com o papel social da escola. São Paulo: Cortez, 2014.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Projeto de Intervenção na Escola: mantendo as aprendizagens em dia. Campinas: Papirus, 2010.

Recebido em: 25 fev. 2020 / Aprovado em: 28 abr. 2020

Published

2020-06-03

How to Cite

SOARES, Enilvia Rocha Morato; FERNANDES SILVA, Edileuza. Assessment in the socio-educational context: challenges and perspectives. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 107–121, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16652. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16652. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos