Social representations of resocialization through Education: can prison become an educational space?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16702

Keywords:

Prison education, Resocialization, Social representations.

Abstract

This article derives from a research carried out with 80 subjects, in two male prisons in Rio de Janeiro, with the objective of identifying social representations of resocialization through education. We present aspects related to the perception of the school and to a social representation that emerged in the analysis of the collected data: that of “framework”, a series of attitudes and thoughts that allow survival inside the prison. We conclude by stating three imperative needs: the construction of a concept of prison education not as a benefit, but as a citizen right; material and human investment in educational spaces located in a prison environment; and the existence of a real school of resocialization. This school cannot be represented as derived from the “framework” of prisoners, but act for the outside world and promote the creation of support networks in the context “outside the walls”, also contemplating the families of prisoners.

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Author Biographies

Eloiza da Silva Gomes de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora titular, Diretora do Instituto Multidisciplinar de Formação Humana com Tecnologias (UERJ), Coordenadora do Laboratório de Estudos da Aprendizagem Humana, Professora do Programa de pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana.

Ronaldo Silva Melo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutorando em Políticas Públicas e Formação Humana pelo PPFH/UERJ. Mestre em Psicologia Social. Graduado em Letras. Professor da SEEDUC/RJ, atua como convidado no IFHT/UERJ. Pesqisador do Laboratório de Inovação Tecnológica da UFRN. Coordenador de Projetos junto à Fundação Santa Cabrini, na área de ressocialização de pessoas privadas de liberdade.

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Published

2020-06-03

How to Cite

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes de; MELO, Ronaldo Silva. Social representations of resocialization through Education: can prison become an educational space?. Dialogia, [S. l.], n. 34, p. 153–166, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.16702. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16702. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Pedagogias em Diferentes Espaços Educativos