Research-action processes in brazilian research on the initial and/or continuing education of Science/Biology teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16753

Keywords:

Action-research, Teacher training.

Abstract

This article analyzes the importance of using action-research in the initial and/or continuing training of Science/Biology teachers, to promote reflection on practices in the search for constituting active-critical researchers. The objective of the study is to understand the contributions of articles researches produced in the country on investigation-action/research-action, science teaching and initial or continuing education of Science and Biology teachers. The present research presents a qualitative approach, through documentary type analysis, carried out in the Scientific Electronic Library Online, covering research from the years 2002 to 2018. The researches found are from the south, southeast and northeast regions, and the southeast region presents a greater number of searches. From this, through the works found in the analyzed database, it was possible to identify, characterize and reaffirm the importance of action-research processes in brazilian research about the initial and/or continuing education of Science/Biology teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taciara Lais Borgartz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Campus Santa Rosa

Acadêmica do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas no Instituto Federal Farroupilha (IFFAR), Campus Santa Rosa. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS). IFFAR, Campus Santa Rosa, Santa Rosa, Rio Grande do Sul, Brasil.

Rúbia Emmel, Instituto Federal Farroupilha, Campus Santa Rosa.

Professora da área de Pedagogia no Instituto Federal Farroupilha (IFFAR), Campus Santa Rosa. Professora colaboradora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (UFFS). Doutorado em Educação nas Ciências (UNIJUÍ); Mestrado em Educação nas Ciências (UNIJUÍ); Licenciatura em Pedagogia (SETREM). IFFAR, Campus Santa Rosa, Santa Rosa, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília, DF: Líber, 2007.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Plano, 2002.

CARR, W.; KEMMIS, W. Becoming critical education: knowledge and action research. London: The Palmer Press, 1986.

CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria Crítica de la enseñanza: la investigación-acción em la for-mación del profesorado. Barcelona: Martinez Rocca. 1988.

CONTRERAS, J. D. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia, n. 224, Madrid: Morata, p. 7-31, abril, 1994.

DIONNE, H. A pesquisa-ação para o desenvolvimento local. Brasília: Liber, 2007.

EL ANDALOUSSI, K. Pesquisas-ações: ciências, desenvolvimento, democracia. São Carlos: EdUfscar, 2004.

ELLIOTT, J. El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata, 1990.

ELLIOTT, J. La investigación-acción en educación. Madri: Ediciones Morata, 1990.

ELLIOTT, J. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. Tradução de PEREIRA, E.M.A. In: Cartografias do trabalho docente - professor(a)-pesquisador(a), GERALDI, C.M.; FIORENTINI, D. e PEREIRA, E.M. (orgs). Campinas: Mercado das Letras, 1998.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.

LEWIN, K. Action research and minority problems. Journal of Social Issues, n. 2, p. 34-46, 1946.

LEWIN, K. Problemas de dinâmica de grupo. São Paulo: Cultrix, 1978.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu, 2001.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação: Bauru, SP, v. 9, n.2, p. 191-210, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2007.

MORIN, A. Pesquisa-ação integral e sistêmica. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

MORIN, A. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999. p. 82-103.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-90.

SHULMAN, L. Those who understand: the knowledge growths in teaching. Educational Reseacher, fev., p. 4-14, 1986.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

Published

2020-08-28

How to Cite

BORGARTZ, Taciara Lais; EMMEL, Rúbia. Research-action processes in brazilian research on the initial and/or continuing education of Science/Biology teachers. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 214–227, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16753. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16753. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos