Collective Subject Speech: the view of teachers in the course of biological sciences degree from a federal university in view of the inclusion of students with disabilities in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16869

Keywords:

Inclusive Education, University Education, Inclusion.

Abstract

The inclusion of students with disabilities in Brazilian higher education is supported by legal mechanisms created over the past 30 years. Therefore, there is a great difficulty for universities to deal effectively with this target audience. In this way, this work aims to investigate the perceptions of teachers at a Federal University, regarding the educational inclusion of these students in an Biological Sciences degree course. Through the Collective Subject Speech method, it was possible to verify and discuss the challenges surrounding this issue, identifying that in addition to public policies, adequate teaching practice and the creation of actions by the university that are essential for the real inclusion of these students.

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Author Biographies

João Paulo Xavier de Freitas, Universidade Federal de Itajubá

Graduando em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Federal de Itajubá (2016). Foi bolsista Capes no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2014-2015). Desde 2018 é integrante do Núcleo de Estudos em Formação Docente, Tecnologias e Inclusão (NEFTI) e do Grupo de Estudos Interdisciplinares e Formação de Professores (GEIFOP). Participou do Programa Residência Pedagógica e do Projeto de Extensão Práticas Inclusivas no Ensino de Ciências (2018-2019). Atuou como bolsista de iniciação científica no Núcleo de Educação Inclusiva (NEI) da Unifei (2019).
Universidade Federal de Itajubá
Itajubá – Minas Gerais, Brasil.

Ana Carolina Sales Oliveira, Universidade Federal de Itajubá

É graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2005) e Pedagogia pela Universidade Paulista (2014). É especialista em Linguagem pela Faculdade de Ciências Medicas da Santa Casa de São Paulo( FCMSCSP). É especialista em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras (Ufla). É especialista em Língua Brasileira de Sinais (Libras) pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá. É especialista em Audiologia pelo CEFAC Saúde e Educação. É especialista em Neuropsicopedagogia pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci. Mestra e Doutora em Ciências da Linguagem (CAPES 4) pela Universidade do Vale do Sapucaí. Professora da Disciplina de LIBRAS e Linguagem e Comunicação na Universidade Federal de Itajubá (Unifei).
Universidade Federal de Itajubá
Itajubá – Minas Gerais, Brasil.

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Published

2020-08-28

How to Cite

FREITAS, João Paulo Xavier de; OLIVEIRA, Ana Carolina Sales. Collective Subject Speech: the view of teachers in the course of biological sciences degree from a federal university in view of the inclusion of students with disabilities in higher education. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 64–78, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16869. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16869. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação como Direito Humano e Social