The contributions of the supervised stage to vocational training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.17009

Keywords:

Supervised internship, School management, Teacher training, Public school

Abstract

The objective of the text is to present reflections on the supervised internship in the initial and continuing education of Pedagogy students, having as reference the internship in school management at the Federal University of Alagoas. The methodology was based on a qualitative approach, through bibliographic and documentary research, the latter constituted by the evaluation forms of the students who undertook the supervised internship in school management. As a result, it was possible to understand the internship as a formative field for students, being composed of different stages and experiences. In the case of student evaluation, it was evident that the planned proposals, meeting the demands of the institution, were not experienced due to school management not being in agreement, causing reflections for those involved.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Givanildo da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação. Professor  do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas.

Alex Vieira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando em Educação. Professor da rede pública municipal de Maceió.

Inalda Maria dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

Doutora em Educação
Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2008.

APPLE, M. Política Cultural e Educação. São Paulo: Cortez, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro.

CARRANO, P. A escola pública diante do desafio de educar em relações de liberdade e convivência democrática. In: KRAWCZYK, N. (Org.). Escola Pública: tempo difíceis, mas não impossíveis. Campinas, SP: FE/UNICAMP; Uberlândia, MG: Navegando, 2018.

FARIAS, I. et. al. Didática e Docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2011.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, 2002.

LUNA, S. V. O falso conflito entre tendências metodológicas. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2000.

NÓVOA, A. O regresso dos professores. Conferência: Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da Aprendizagem ao longo da vida. Presidência Portuguesa do Conselho da União Européia. Lisboa, 27 e 28 de setembro de 2007.

PIMENTA, S. G. O protagonismo da Didática nos cursos de licenciaturas: didática como campo disciplinar. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - UNICAMP - Campinas – 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2012.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 2002.

SILVA, G. O Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE) como mecanismo da descentralização financeira, participação e autonomia na gestão escolar. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Alagoas: Maceió, 2015. 136 p.

Published

2020-12-22

How to Cite

SILVA, Givanildo da; SILVA, Alex Vieira da; SANTOS, Inalda Maria dos. The contributions of the supervised stage to vocational training. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 484–501, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.17009. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17009. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos