The art of living in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18288

Keywords:

COVID-19, Spiritual exercises, Art of living

Abstract

The article uses bibliografic-reflective research method to present the concepts of “art of living”, “spiritual exercises” and “practices of self”, by Pierre Hadot (1922-2010) and Michel Foucault (1926-1984). The objective is to point out that, even in the midst of the problems brought about and evidenced by COVID-19 pandemic, it is possible to modify individuals and to make them look at other people with the sense that in the midst of chaos there must always be hope. We bring two main sections: first, we take up the pandemic context; and, secondly, the text points out through philosophical theories the references which rebound a new way of living.

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Author Biographies

Jordana da Silva Corrêa, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (2019). Mestra em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (2016); Licenciada em Artes pelo Claretiano Centro Universitário (2017) e Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas (2011). Suas áreas prioritárias de pesquisa são Filosofia da Educação, Estética e Artes. Membro dos Grupos de Pesquisa Filosofia, Educação e Práxis Social (UFPel), e SUR PAIDEIA (UTP).

Neiva Afonso Oliveira, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Filosofia pela PUC-RS, em 2004. Atualmente, é professora associada da Universidade Federal de Pelotas; é professora do Programa de Pós-Graduação, credenciada na linha de pesquisa Filosofia e História da Educação. 

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Published

2020-12-22

How to Cite

CORRÊA, Jordana da Silva; OLIVEIRA, Neiva Afonso. The art of living in pandemic times. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 149–161, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18288. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18288. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia