Remote teaching during the COVID-19 pandemic: lessons learned from university extension project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18396

Keywords:

COVID-19, Remote Learning, Digital Technologies, Active teaching methodologies

Abstract

The social distance caused by the COVID-19 pandemic has resulted in the suspension of face-to-face classes around the world. Educational methods needed to be quickly adapted to the remote learning. This unexpected adaptation impacted students and teachers who, together, committed themselves to experimenting new forms of teaching and learning in order to maintain the continuity of teaching, research and extension activities. Therefore, the goal of this paper is to describe the process of adapting a university extension project to the remote learning. It is also proposed to share experiences and learnings that can contribute to the design of new pedagogical strategies that provide the student's autonomy in the learning process in this new pandemic reality.

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Author Biographies

Tárcila Lorrane Fernandes de Souza Soares, Universidade Federal do Sul da Bahia.

Discente do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde pela Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) - Campus Jorge Amado. Participante de Iniciação Científica como bolsista e membro do Núcleo de Estudo em Semiologia e Propedêutica Clínica (NESPC/UFSB), pelo programa Bolsa de Apoio a Permanência da UFSB.

Ícaro Silva de Santana, Universidade Federal do Sul da Bahia

Discente do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde pela Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) - Campus Jorge Amado. Participante de Iniciação Científica como bolsista e membro do Núcleo de Estudo em Semiologia e Propedêutica Clínica (NESPC/UFSB), pelo programa Bolsa de Apoio a Permanência da UFSB.

Maria Luiza Caires Comper, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

Graduada em Fisioterapia, Doutora em Fisioterapia  pela Universidade Cidade de São Paulo. Professora adjunta da Universidade Federal do Sul da Bahia. Docente do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde e do Programa de Mestrado em Saúde, Ambiente e Biodiversidade. Coordenadora do Núcleo de Estudo em Semiologia e Propedêutica Clínica (NESPC/UFSB). Colaboradora do Grupo de Pesquisa ErgOH (Ergonomics and Occupational Health Brazilian Research Group).

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Published

2020-12-22

How to Cite

SOARES, Tárcila Lorrane Fernandes de Souza; DE SANTANA, Ícaro Silva; COMPER, Maria Luiza Caires. Remote teaching during the COVID-19 pandemic: lessons learned from university extension project. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 35–48, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18396. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18396. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia