Childhood in contemporary times: breaking with our school sameness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.19710

Keywords:

história da educação, infância, contemporaneidade, crianças

Abstract

This article presents traces of the history of children's education over time, emphasizing the possibility of thinking about contemporaneity from the philosophical aspects of childhood (dis) encounters in schooling. The construction takes place from a cartographic-inspired research carried out with children and teachers of a CMEI in the interior of Pernambuco. The study highlights the power of childhood by inviting teachers to think about their pedagogical practice and organization, when questioning their own life at school, inviting, through their questions, to interrupt the linearity that school routines sometimes propose. Thus, research with children brings contributions to think about the history of education, above all, to think about the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Gonçalves Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste, Professor Assistente I do Centro Universitário Tabosa de Almeida (ASCES-UNITA) e Professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Educação de Garanhuns-PE.

Conceição Gislâne Nóbrega Lima de Salles, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco, Professora Associada II do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco, onde atua no curso de graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea (PPGEduc), como docente permanente e coordenadora.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infâncias e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: UFMG/ Humanitas, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal 9394 de dezembro de 1996.

CARVALHO, Janete Magalhães. Infância em territórios curriculares. Petrópolis, RJ:DP et alii; 2012.

CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS. Doisa, 2013.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (org.). Conversas como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. Vida e morte da infância: entre o humano e o inumano. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 125-138, set./dez., 2010

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In. KOHAN, W. O. (Org). Lugares da Infância: Filosofia. Rio de Janeiro, DP&A, 2004.

KOHAN Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de Filosofia e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. Infância: entre Educação e Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

KUHLMANN JR; Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. 2014. p. 20-28.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LIDDELL, Henry, SCOTT, Robert. A Greek English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1966.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí?. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

Published

2021-08-27

How to Cite

SILVA, Thiago Gonçalves; NÓBREGA LIMA DE SALLES, Conceição Gislâne. Childhood in contemporary times: breaking with our school sameness. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e19710, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.19710. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/19710. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos