From eurocentric education to anti-racist education: an introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.20213

Keywords:

eurocentric education, anti-racist education, institutionalized racism, Brazilian education

Abstract

This article aims to discuss the encounters and tensions between Eurocentric education and anti-racist education in the Brazilian educational context, in order to observe not only the scope of institutionalized racism, but also the practical and symbolic consequences of an educational action and discourse based on diverse processes of silencing and making racism itself invisible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maurício Silva, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Doutor

References

APPLE, Michael W. A educação pode mudar a sociedade? Petrópolis, Vozes, 2017.

AZEVÊDO, Eliane. Raça. Conceito e Preconceito. São Paulo, Ática, 1987.

BERND, Zilá. Racismo e Anti-racismo. São Paulo, Moderna, 1994.

CARVALHO, Marília Pinto de (org.). Diferenças e desigualdades na escola. São Paulo, Papirus, 2012.

COSTA, Luciano Gonsalves (org.). História e cultura afro-brasileira. Subsídios para a prática da educação sobre relações étnico-raciais. Maringá, EDUEM, 2010.

FERNANDES, José Ricardo. “Ensino de História e Diversidade Cultural: Desafios e Possibilidades”. Caderno Cedes, Campinas, Vol. 25, No. 67: 378-388, set.-dez. 2005.

GARVEY, Marcus. Selected Writings and Speeches of Marcus Garvey. Ed. Bob Blaisdell, New York, Dover, 2004.

GOMES, Joaquim Barbosa. “O debate constitucional sobre as ações afirmativas”. In: SANTOS, Renato Emerson dos; LOBATO, Fátima (orgs.). Ações Afirmativas. Políticas Públicas contra as Desigualdades Sociais. Rio de Janeiro, DP&A, 2003, p. 15-57.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, Vozes, 2017.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; GONÇALVES E SILVA, Petronilha Beatriz. O jogo da diferença. O multiculturalismo e seus contextos. Belo Horizonte, Autêntica, 2006.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Preconceito racial: modos, temas e tempos. São Paulo, Cortez, 2008.

LIMA, Denise Maria Soares; e SOUSA, Carlos Ângelo de Meneses. “Como os currículos escolares podem contribuir para uma política antirracista nas escolas”. Dialogia, Universidade Nove de Julho, São Paulo, No. 20: 85-98, jul.-dez. 2014.

LIMA, Maria Nazaré de. Relações étnico-raciais na escola: o papel das linguagens. Salvador, EDUNEB, 2015.

MUNANGA, Kabengele. “Políticas de Ação Afirmativa em benefício da população negra no Brasil – um ponto de vista em defesa de cotas”. In: GOMES, Nilma Lino; e MARTINS, Aracy Alves (orgs.). Afirmando Direitos. Acesso e Permanência de Jovens Negros na Universidade. Belo Horizonte, Autêntica, 2006, p. 47-59.

OLIVEIRA. "Aos nossos leitores". O Alfinete. Orgam Litterario, Critico e Recreativo, São Paulo, No. 2: 1, 03/09/1918.

OLIVEIRA, Iolanda de; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e; PINTO, Regina Pahim (orgs.). Negro e Educação: Escola, Identidades, Cultura e Políticas Públicas. São Paulo, Ação Educativa/ANPEd, 2005.

OLIVEIRA, Vanessa Regina Eleutério Miranda de. “Um Currículo Multicultural: Práticas Inclusivas e a Afro-Descendência”. In: OLIVEIRA, Iolanda de; GONÇALVES E SILVA, Petronilha Beatriz (Orgs.). Identidade Negra. Pesquisas sobre o Negro e a Educação no Brasil. São Paulo/Rio de Janeiro, Ação Educativa/Anped, 2003, p. 103-116.

PEREIRA, Amílcar Araújo. O mundo negro. Relações Raciais e a constituição do movimento negro contemporâneo no Brasil. Rio de Janeiro, Pallas/Faperj, 2013.

PILETTI, Nelson; PRAXEDES, Walter. Sociologia da Educação. Do Positivismo aos Estudos Culturais. São Paulo, Ática, 2010.

QUIJANO, Anibal. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, Edgardo (org).A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, CLACSO, Colección Sur Sur, 2005, p.227-278.

SAID, Edward. Orientalism. New York, Vintage Books, 1979.

SANSONE, Livio. “Da África ao Afro: Uso e Abuso da África entre os Intelectuais e na Cultura Popular Brasileira durante o Século XX”. Afro-Ásia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, No. 27: 249-269, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. “Introducción a las epistemologias del sur”. MENESES, Maria Paulo; BIDASECA, Karina (orgs.). Epistemologías del Sur – Epistemologias do Sul. Buenos Aires/Coimbra, CLACSO/CES, 2018, p. 25-61.

SANTOS, Renato Emerson dos. “Redefinindo os termos do debate sobre a democratização da universidade: as experiências do Programa Políticas da Cor”. In: GOMES, Nilma Lino; MARTINS, Aracy Alves (orgs.). Afirmando Direitos. Acesso e Permanênciade Jovens Negros na Universidade. Belo Horizonte, Autêntica, 2006, p. 17-31

SANTOS, Sales Augusto dos. “A lei 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro”. In: SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CONTINUADA, ALFABETIZAÇÃO E DIVERSIDADE (org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no. 10.639/03. Brasília, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 21-37.

SILVA, Adailton; LUIZ, Cristiana; JACCOUD, Luciana; SILVA, Waldemir. “Entre o racismo e a desigualdade: da construção à promoção de uma política de igualdade racial (1988-2008)”. In: JACCOUD, Luciana (org.). A construção de uma política de promoção da igualdade racial: uma análise dos últimos 20 anos. Brasília, IPEA, 2009, p. 19-92.

SILVA, Cidinha da. “Ações afirmativas em educação: um debate para além das cotas”. In:

SILVA, Cidinha da (org.). Ações Afirmativas em Educação: Experiências Brasileiras. São Paulo, Summus, 2003, p. 17-38.

SILVA JÚNIOR, Hélio. Discriminação racial nas escolas: entre a lei e as práticas sociais. Brasília, UNESCO, 2002.

TAVARES, Manuel; GOMES, Sandra Rosa. “Multiculturalismo, interculturalismo e decolonialidade: prolegômenos a uma pedagogia decolonial”. Dialogia, Universidade Nove de Julho, São Paulo, No. 29: 47-68, mai.-ago. 2018.

Published

2021-08-30

How to Cite

SILVA, Maurício. From eurocentric education to anti-racist education: an introduction. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e20213, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.20213. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20213. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 38 “Educação, Diversidade e Questões Étnico-Raciais”