Analyzing the interactive didactic sequence in the process of construction/reconstruction of concepts of undergraduates in chemistry about the nature of science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.20487

Keywords:

initial teacher training, nature of science, interactive didactic sequence, activity theory

Abstract

This article is an excerpt from a broader research, developed in the master's course, which aimed to analyze the initial conceptions of undergraduates in Chemistry about the Nature of Science and activities developed by them in a formative process. In this specific study, we aim to analyze the development of an interactive didactic sequence, as an activity system, carried out by undergraduates in Chemistry in the process of construction/reconstruction of their conceptions about the Nature of Science. In this sense, we take as base the theoretical contributions on the Nature of Science, Interactive Didactic Sequence and Activity Theory from Engeström's perspective. We carried out a qualitative and participatory research, developed in the context of initial training for Chemistry teachers, and we had the participation of sixteen undergraduates. From the results of the analyses, we can say that the SDI, as an activity system, contributed to the process of construction/reconstruction of the undergraduates' conceptions about the Nature of Science, as they constituted themselves as subjects of the activity, they used mediating artifacts , followed a division of labor and SDI rules within a classroom community with the teacher-researcher. We emphasize that the multiplicities of voices, historicity and contradictions, principles of the system of activities, were constitutive of this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Silva Vila Nova, Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE

Mestranda em Ensino de Ciências

Ruth do Nascimento Firme, Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE

Doutora em Educação

References

ALMEIDA, B. C.; JUSTI, R. O caso histórico Marie Curie: investigando o potencial da história da ciência para favorecer reflexões de professores em formação sobre natureza da ciência. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 351-373, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p351. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2019v12n1p351. Acesso em: 11 jul. 2020.

ALONSO, A. V. Importância da alfabetização científica e do conhecimento acerca da natureza da ciência e da tecnologia para a formação de um cidadão. Em: Maciel, M. D.; AMARAL, C. L. C.; GUAZZELLI, I. R. B. Ciência, Tecnologia e Sociedade: pesquisa e ensino. São Paulo: Terracota, 2010.

BARBOSA, F.T.; AIRES, J. A. A natureza da ciência e a formação de professores: um diálogo necessário. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 115-130, jan./abr. 2018. DOI: 10.3895/actio.v3n1.7093. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7093. Acesso em: 11 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CENCI, A.; DAMIANI, M. F. Desenvolvimento da Teoria Histórico-Cultural da Atividade em três gerações: Vygotsky, Leontiev e Engeström. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, p. 919-948, set./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18593/r.v43i3.16594 Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16594. Acesso em: 10 set. 2020.

DUARTE, N. A teoria da atividade como uma abordagem para a pesquisa em educação. PERSPECTIVA, Florianopolis, v. 20, n. 02, p. 279-301, jul./dez. 2002.

ENGESTRÖM, Y. Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work. v.14, n.1, p.131-156, 2001. DOI: https://doi.org/10.1080/13639080020028747 Disponível em: https://www.tandfonline.com/loi/cjew20. Acesso em: 22 jul. 2020.

MOURA, B. A. O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan. - jun. 2014. Disponível em: https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1932. Acesso em 13 jul. 2021.

OLIVEIRA, M. M. Círculo hermenêutico dialético como carro-chefe da metodologia interativa e ferramenta para sequência didática. Em: COSTA, A. P.; SOUZA, F. N.; SOUZA, D. N.. Investigação qualitativa: inovação, dilemas e desafios. Ludomedia, 2014.

OLIVEIRA, M. M. de. Círculo hermenêutico-dialético como sequência didática interativa. Interfaces Brasil/Canadá, Revista Brasileira de Estudos Canadenses, v.11, n.01, p. 235-251, jan.,2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7173 Acesso: 31 out 2018.

OLIVEIRA, M. M. de. Sequência Didática Interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2018.

OLIVEIRA, W. C.; DRUMMOND, J. M. H. F. Refletindo sobre desafios à inserção didática da história e filosofia da ciência em oficina de formação docente. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 151-179, nov. 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n3p151. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n3p151. Acesso em: 11 jul. 2020.

PETRAGLIA, I.; ALMEIDA, C. (Org.); DIAS, E. D. M.; QUEIROZ, J. J.; LORIERI, M. A. Estudos de complexidade. São Paulo: Xamã, 2006.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2022-08-22

How to Cite

SILVA VILA NOVA, Jéssica; DO NASCIMENTO FIRME, Ruth. Analyzing the interactive didactic sequence in the process of construction/reconstruction of concepts of undergraduates in chemistry about the nature of science. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e20487, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.20487. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20487. Acesso em: 20 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos