Adolescense and moral personality construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.21333

Keywords:

adolescence, morality, values education

Abstract

Adolescence, as a socio-cultural phenomenon, brings different aspects of personal and social life that imply the constitution of each human subject. This article, of a theoretical nature, results from studies carried out on the constructive process of human morality and aims to present and discuss the construction of moral personality with a focus on adolescence, having as primary theoretical basis the studies of Puig (1998); theorist and educator in reference values in the area whose life and work are dedicated to clarifying and deepening studies on the development of morality. In this way, a rescue of the concept of adolescence was carried out to discuss this phenomenon from the perspective of education in values, as construction of moral personality, elucidating some possibilities of introduction to ethical education procedures or values in the educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita Melissa Lepre, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Livre-Docente em Psicologia da Educação

 

Jamile de Oliveira, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Mestre em Docência para a Educação Básica

 

References

BERRIOS-VALENZUELA, L; BUXARRAIS-ESTRADA, M. R. Educación en valores: análisis sobre las expectativas y los valores de los adolescentes. Revista Educación y Educadores, vol. 16. n. 2. p. 244-264, maio/ago. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.2.3. Acesso em: 20 dez. 2021.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990.

ESCAMÉZ, J.; LÓPEZ, R. G.; PÉREZ, C. P.; LLOPIS, A. El aprendizaje de valores y actitudes: teoría y práctica. Barcelona/Espanha: Octaedro, 2007.

GARCÍA, X. M.; PUIG, J. M. As sete competências para educar em valores. São Paulo: Summus, 2010.

HERCULANO-HOUZEL, S. O cérebro em transformação. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

KOHLBERG, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbao Spain: Desclée de Brouwer, 1992.

LINDE NAVAS, A. La educación moral según Lawrence Kohlberg: una utopía realizable. Revista Praxis Filosófica, n. 28. jan/jun. 2009. pp.7-22. Cali, Colombia: Redalyc, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i28.3272. Acesso em: 20 dez. 2021.

OZELLA, S.; AGUIAR, W. M. J. Desmistificando a concepção de adolescência. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 133, p. 97-125, jan./abr. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000100005. Acesso em: 20 dez. 2021.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PAPALIA, D. E.; OLDS, S. W.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.

PONCE, B. J. A educação em valores no currículo escolar. Revista e-curriculum, v.5, n.1, dez. São Paulo: 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3255/2173. Acesso em: 20 dez. 2021.

PUIG, J. M. A construção da personalidade moral. São Paulo: Editora Ática, 1998.

PUIG, J. M. Práticas morais: uma abordagem sociocultural da educação moral. São Paulo: Moderna, 2004.

SOUZA, C.; SILVA, D. N. H. Adolescência em debate: contribuições teóricas à luz da perspectiva histórico-cultural. Psicologia em Estudo [online]. 2018, v. 23. Disponível em: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23.e35751. Acesso em: 20 dez. 2021.

VARGAS CORDERO, Z. R., Desarrollo moral, valores y ética; una investigación dentro del aula. Revista Educación, v. 28. n. 2. pp. 91-104. Montes de Oca, Costa Ria, 2004. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028206. Acesso em: 20 dez. 2021.

ZANELATO, E.; URT, S. C. A Atividade Pedagógica para Adolescentes: Contribuições da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia em Estudo [online]. 2021, v. 26. n. 45690. Rondônia, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v26i0.45690. Acesso em: 13 fev. 2022.

Published

2022-05-26

How to Cite

LEPRE, Rita Melissa; DE OLIVEIRA, Jamile. Adolescense and moral personality construction. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e21333, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.21333. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21333. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos