FIOCRUZ and pandemics: the importance of the History of Science in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5585/41.2022.21804Keywords:
history of Science, collaborative group, children, science teachingAbstract
Our pandemic moment highlighted the importance of bringing to the knowledge of the population the importance of institutions, considering that it is necessary to take students to realize that its construction was not something linear, and FIOCRUZ is a great national pride and everyone can and should know its limitations and benefits that it can bring to society. This article presents a didactic strategy developed on the use of the history of science for teaching through the action of FIOCRUZ. Such an approach needs to be explored from the beginning of children's schooling, because it allows them to gradually develop an understanding of what science is and how it is done. A collaborative group of elementary school teachers was organized to have a broader discussion about the possibilities and limits of the history of science, and a production of this group is the didactic strategy presented in this article.
Downloads
References
BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F. Algumas propostas para contribuir na formação do cidadão crítico. In: BELTRAN, M. H.R.; TRINDADE, L. dos S. P.. (Org.). História da Ciência e Ensino: abordagens interdisciplinares. 1ed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, v. 1, p. 17-42.
BERTAGNA-ROCHA, M. A formação dos saberes sobre Ciências e seu ensino: trajetórias de professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. 2013.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A construção social do individualismo na profissão docente: como transcender as fronteiras tradicionais da identidade dos professores? Rev. educ. PUC- Camp., Campinas, 20(2):127-142, maio/ago., 2015.
LITTLE, J. W. The Persistence of Privacy: Autonomy and Initiative in Teachers‘ Professional Relations. Teachers College Record ,91(4), 509-536, 1990.
LIMA, M. E. C. C., & MAUÉS, E. R. C. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, p. 161-175, 2006.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries inicias. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, jun. 2001.
MARQUES, D.M. Dificuldades e possibilidades da utilização da História da Ciência no Ensino de Química: um estudo de caso com professores em formação inicial. Tese (Doutorado)–Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2010.
MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de Ciências: A tendência atual de reaproximação. In: Caderno Catarinense de ensino de física. n. 12, vol. 3, 1995.
MENEZES, L. Investigar para ensinar Matemática: Contributos de um projecto de investigação colaborativa para o desenvolvimento profissional de professores. Tese (Doutorado) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências, 2004, 7002 pp
MINAYO, M.C.S. Ciência, Técnica e Arte: O Desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M.C.S. (Org). Pesquisa Social – Teoria, Método e Criatividade, 21ª edição. Petrópolis: Vozes, 2002.
ROSA, F. Desenvolvimento Profissional Docente: Contribuições e Limites de um processo formativo em um grupo colaborativo de professores de Ciências da rede pública de Juiz de Fora (MG). 2017. 281f. Tese. (Doutorado em Química) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.Disponível:https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/6124/1/fernandabassolirosa.pdf. Acesso em 7 de jan de 2019.
SASSERON, L.. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, 2018
SMYTH, J. Teachers as collaborative learners: challenging dominant forms of supervision. Buckingham: Open Univesity Press, 1991.
VISSICARO, S. de P., História das ciências para os anos iniciais do ensino fundamental I : aportes para o desenvolvimento profissional de professores. – Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP , 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.