Interculturality and (re)existence: Indigenous School Education in the villages of the Opará region, in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.22627

Keywords:

Truká people, autochthonous languages, scientific research, teacher training

Abstract

This a perspective of Indigenous School Education of the peoples of the Opará Coverage Region, especially the Truká, Ilha da Assunção, Cabrobó, sertão of Pernambuco. This is a study on native languages, the developments that teacher training has built in communities and the prospects for building a new episteme. The methodology is based on bibliographic review, field research and document analysis, in which the speeches of indigenous teachers and the contributions of educational institutions in the production of knowledge based on traditional knowledge and public policies institutionalized in the region by the IF Sertão Pernambucano. The study presents possibilities for collective work in the production of didactic material, in the reformulation of pedagogical practices and in the emergence of a current of thought, based on decolonial theories and interculturality as an element of sociocultural resignification. One can see the consolidation of Indigenous School Education and the emergence of a generation of indigenous researchers in the semi-arid, marked by the omnipresence of the São Francisco River (Opará).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Remígio Florêncio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano – IF Sertão PE

Doutor em Educação – UFBA

Carlos Alberto Batista dos Santos, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Doutor em Etnobiologia e Conservação da Natureza – UFRPE 

References

ATIKUM, professores e lideranças do Povo Atikum de Carnaubeira da Penha - PE. Projeto Político Pedagógico das Escolas Atikum, 2008 (2018).

BARBOZA, C. S.; Santos, C. A. B. Bem viver: Povo Truká e seu contexto de colonialidade na construção do novo modelo de vida.” Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, (setembro 2018). Disponível em: https://www.eumed.net/rev/cccss/2018/09/povotruka-modelo-vida.html. Acesso em 05 jul. 2018.

BATALHA, L. “Emics/Etics Revisitado: `Nativo´ e Antropólogo Lutam Pela Última Palavra”. Etnográfica, v. 2(2). pp. 319-343. 1998. Disponível em: https://journals.openedition.org/etnografica/4446. Acesso em 21/06/2022.

BATISTA, Mércia Rejane Rangel. Índio, quilombola, ribeirinho: o desafio do fazer antropológico em situações de disputas. In: VIII Reunión de Antropología del Mercosur (RAM), Buenos Aires: 2009.

BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 05 jul. 2022.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 17 set. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Constituição Federal. Brasília: Imprensa Oficial, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 21/05/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a Política Nacional de Educação Escolar Indígena. Em aberto, v. 14, n. 63, p. 175-187, 1993. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001778.pdf. Acessado em 11/06/2022.

BRASIL. Referenciais para implantação de programas de formação de professores indígenas nos sistemas estaduais de ensino. Brasília: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Livro.pdf. Acesso em: 02/07/2022.

GERLIC, S. (Ed.) Índios na visão dos índios: Comunidade Truká. Salvador: Governo do Estado da Bahia, 2003. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/livros/indios-na-visao-dos-indios-truka#:~:text=O%20projeto%20%C3%8Dndios%20na%20Vis%C3%A3o,s%C3%A3o%20os%20autores%20deste%20livro. Acesso em 21/05/2022.

BRASIL (2006). Caderno do Tempo: professoras e professores indígenas de Pernambuco – MEC/SECAD – Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Belo Horizonte, 2012. Disponível em: http://cclf.org.br/wp-content/uploads/publicacoes/caderno-do-tempo.pdf. Acesso em 20/06/2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Coordenação Geral de Educação Escolar Indígena (SECADI). Meu Povo Conta. Centro de Cultura Luiz Freire. Projeto Educação e Cidadania. Olinda – PE. 2ª. Ed. 2006. Disponível em: http://cclf.org.br/wp-content/uploads/publicacoes/meu-povo-conta.pdf. Acesso em 20/06/2022.

CANCLINI, Néstor. Hibridismo Cultural. São Paulo: Editores Associados, 2011.

CANDAU, V. M. F. e OLIVEIRA, L. F. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, vol. 26 n 1. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/?lang=pt. Acesso em: 18/06/2022.

CLASTRES, P. Arqueologia da violência: pesquisas de antropologia política. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

COMISSÃO DOS POVOS INDÍGENAS DE PERNAMBUCO. COPIPE. Índios de Pernambuco. 2019. Disponível em: https://www.copipeedu.com/quemsomos. Acesso em 01/07/2022.

DURAZZO, L. Mapas sociais e a cartografia do passado: memórias topográficas dos Tuxá de Rodelas-BA. Vivência: Revista de Antropologia, v. 1, p. 84-103, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/13901. Acesso em 24/05/2022.

FLORÊNCIO, Roberto Remígio. Aspectos Culturais do povo Truká de Assunção: territorialidades emergentes. Revista Rios Eletrônica. Revista Científica da UniRios, Edição 2020.1. Número 24. Paulo Afonso: 2020. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2020/24/aspectos_culturais_do_povo_truka_de_assuncao.pdf. Acesso em: 15/07/2022.

FLORÊNCIO, Roberto Remígio; ABIB, Pedro Rodolpho Jungers (2022a). As línguas autóctones do nordeste brasileiro: uma revisão sistemática. Revista Textura. Vol. 24, nº 57, p 5-30, jan./mar. 2022. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/viewFile/6815/4297. Acessado em 17/07/2022.

FLORÊNCIO, Roberto Remígio; ABIB, Pedro Rodolpho Jungers (2022b). Formação de professoras/professores e pesquisadoras/pesquisadores indígenas na Região de Abrangência do Opará. Revista ID on Line. Revista de Psicologia. Vol. 16, nº 59, p. 160-187, fev./2022. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3363/0. Acesso em: 10/07/2022.

FLORÊNCIO, Roberto Remígio; ABIB, Pedro Rodolpho Jungers (2022c). Os povos indígenas do Opará e a educação intercultural: uma etnografia crítica. Revista Espaço Ameríndio. Vol. 16, n 1º 1, p. 105-136, jan./abr. Porto Alegre: 20022. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/117413. Acesso em: 11/07/2022.

GERLIC, S. Índios na visão dos índios: Comunidade Truká. Governo do Estado da Bahia. Salvador: 2003. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/livros/indios-na-visao-dos-indios-truka#:~:text=O%20projeto%20%C3%8Dndios%20na%20Vis%C3%A3o,s%C3%A3o%20os%20autores%20deste%20livro. Acesso em: 10/06/2022.

HOHENTHAL, W. As tribos indígenas do baixo e médio São Francisco. Revista Museu Paulista, São Paulo, v. 12, (Material microfilmado), 1971.

KRENAK, Ailton (1999a). O eterno retorno do encontro. In: NOVAES, Adauto (Org.). A outra margem do Ocidente. São Paulo: Ministério da Cultura-Funarte/Companhia Das Letras, 1999.

KRENAK, Ailton (1999b). A potência do sujeito coletivo. Disponível em: https://racismoambiental.net.br/2018/06/02/ailton-krenak-a-potencia-do-sujeito-coletivo-parte-i/. Combate Racismo Ambiental. Acesso em: 12 jun. 2019.

LUCIANO, G. J. S. Cenário contemporâneo da educação escolar indígena no Brasil. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/releeicebcnerev.pdf. Acesso em 11/06/2022.

MIGNOLO, Walter. Histórias Globais/projetos Locais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MONTSERRAT, Ruth Maria Fonini. Línguas indígenas no Brasil contemporâneo. In: Grupioni, Luís Donisete Benzi (Org.). Índios no Brasil. Brasília: MEC, 1994.

MUNDURUKU, Daniel (2022). Formação e saber Indígena: identidade e diversidade. https://www.facebook.com/institutoconhecimentoliberta/photos/estreia-hoje-%C3%A0s-17h-o-curso-forma%C3%A7%C3%A3o-e-saber-ind%C3%ADgena-identidade-e-diversidade-c/479494846959023/. Acessado em: 03/07/2022.

OLIVEIRA, Edivânia Granja Silva. Mapa dos povos indígenas de Pernambuco (no prelo, cedido pela autora), 2020.

PIMENTEL, S. O índio que mora na nossa cabeça: sobre as dificuldades para entender os povos indígenas. Sao Paulo: Prumo, 2012.

QUEIROZ, J. M. C. Aspectos da fonologia Dzubukuá. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal de Pernambuco. Recife: 2008. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/7319. Acesso em: 22/06/2022.

QUEIROZ, J. M. C. Um estudo gramatical da língua Dzubukuá, família Karirí. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa: 2012. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/6358/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 23/06/2022.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. En libro: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org). Ci udad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colección Sur Sur-CLACSO, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 12/07/2022.

RODRIGUES, Aryon DalHgna. As outras línguas da colonização do Brasil. In: Cardoso, Suzana et al. (orgs.). 500 Anos de História Lingüística do Brasil. Salvador: EDUFBa, 2002.

SANTOS, Boaventura de Souza. Epistemologias do sul. Org. Maria Paulo. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Pernambuco. Relatório 2018. SEC-PE, Recife: 2019.

Published

2023-03-09

How to Cite

FLORÊNCIO, Roberto Remígio; SANTOS, Carlos Alberto Batista dos. Interculturality and (re)existence: Indigenous School Education in the villages of the Opará region, in Pernambuco. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e22627, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.22627. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22627. Acesso em: 19 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 312
  • PDF (Português (Brasil)) 361