Moral harassment against students in a public institution: the case of the Federal University of Pelotas (UFPel)
DOI:
https://doi.org/10.5585/45.2023.23351Keywords:
assédio moral, violência de gênero, UFPelAbstract
Since 2019, UFPel's "Programa de Educação Tutorial Diversidade e Tolerância" (PET-DT) has developed a study on moral and sexual harassment in the academic space. The objective of the research is to verify whether students, teachers, graduates, administrative technicians and public workers experienced situations of moral and/or sexual harassment within the institution, thinking about what physical and mental disorders such violence would have caused in the victims. The answers were built in a Google form, which was published on the social networks of PET-DT. To date, 576 people have answered the questionnaire anonymously, the vast majority being women (74.3%). For this article, only situations of moral harassment will be focused, which is the most common, as pointed out in the answers, which will be analyzed in the text.
Downloads
References
ALEMANY, C. Violências. In: HIRATA, H; LABORIE, F; LE DOARÉ, H. e SENOTIER, D. (Orgs.). Dicionário Crítico do Feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4098403/mod_resource/content/1/Kergoat%20p.67-75%20in%20Dicionario_critico_do_feminismo%202009.pdf. Acesso em: 4 de ago. de 2022.
BRASIL. Lei 10.224, de 15 de maio de 2001. Altera o Decreto-Lei 2.848, de 7 de dezembro de l940 - Código Penal, para dispor sobre o crime de assédio sexual e dá outras providências. Art. 1o O Decreto-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940 – Código Penal, passa a vigorar acrescido do seguinte art. 216-A. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10224.htm. Acesso em 2 de dezembro de 20220.
COSTA, J. A mobilização da memória discursiva no movimento ciberfeminista: análise da hashtag #metoo. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), v. 48, n. 3, p. 1307-1328, dez. 2019. http://dx.doi.org/10.21165/el.v48i3.2223. Acesso em 23 de novembro de 2022.
D’OLIVEIRA, A. F. Invisibilidade e banalização da violência contra as mulheres na Universidade: reconhecer para mudar. Debates. Interface, 23, 2019, p. 1-5. https://doi.org/10.1590/Interface.190650 Acesso em 20 de julho de 2022.
FEDERICI, S. Calibã e a bruxa. Mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
GOMES, L; LIMA, M. O assédio moral no contexto universitário: o caso de uma IFES em Minas Gerais. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 2019, vol. 22, n. 1, p. 1-14. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v22i1p1-14. Acesso em 4 de ago. de 2022.
HELOANI, R. Assédio moral: a dignidade violada. Aletheia [en linea], Canoas, n. 22, p. 101- 108, 2005. Disponível em: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=115013470010. Acesso em: 4 de ago. de 2022.
HIRIGOYEN, M. Assédio moral: a violência perversa do cotidiano. 2 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
LIMA, L; SOUZA, S. Patriarcado. In: COLLING, A.; TEDESCHI, L. (Orgs.). Dicionário Crítico de Gênero. Dourados, MS: Ed. Universidade Federal da Grande Dourados, 2019. https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/1097. Acesso em: 15 de nov. de 2022.
LOMBARDI, M. Engenheiras Brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, volume 36, janeiro-abril de 2006, p. 173-202. https://www.scielo.br/j/cp/a/YC58w98m3kPZnzFCGDhxzWj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 de nov. de 2022.
LONER, B; GILL, L; MAGALHÃES, M. (Orgs.). Dicionário de História de Pelotas. Pelotas: Editora da UFPel, 2017. http://repositorio.ufpel.edu.br:8080/bitstream/prefix/3735/1/Dicion%c3%a1rio%20de%20Hist%c3%b3ria%20de%20Pelotas.pdf. Acesso em: 10 de jul. de 2022.
MISKOLCI, R. Abjeção e desejo. Afinidades e tensões entre a Teoria Queer e a obra de Michel Foucault. In: RAGO, Margareth e VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Para uma vida não fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
MUNIZ DE ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. Xenofobia. Medo e Rejeição ao Estrangeiro. São Paulo: Cortez, 2016.
NUNES, T; TOLFO, S; NUNES, L. Assédio Moral em Universidade: a violência identificada por servidores docentes e técnico-administrativos. Organizações em contexto, São Bernardo do Campo, Vol. 9, n. 18, jul.-dez. 2013. https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v9n18p25-61 Acesso em: 28 de jul. de 2022.
PASINATO, W. Violência de Gênero na Universidade – o desafio da USP. Jornal da USP, set. 2017. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/violencia-de-genero-na-universidade-o-desafio-da-usp/. Acesso em: 03 de ago. de 2022.
RIBEIRO, M. Precisamos falar de Assédio Moral: Uma Análise sobre as Práticas e Estratégias de Enfrentamento da EAUFBA. Revista Formadores, v. 13, n. 2, p. 85, 10 jun. 2020. https://seer-adventista.com.br/ojs3/index.php/formadores/article/view/1398. Acesso em 13 de jul. de 2022.
RODRIGUES, M; FREITAS, M. Assédio moral nas instituições de ensino superior: um estudo sobre as condições organizacionais que favorecem sua ocorrência. Cad. EBAPE. BR 12 (2), junho, 2014, p. 284-301. https://doi.org/10.1590/1679-39518275
Acesso em 15 de jul. de 2022.
SANTOS, D. E. Assédio moral e sexual na universidade: os desafios enfrentados pelas mulheres. In: Schulz, Rosângela et al. Fronteiras feministas na pandemia: diálogo Brasil – Uruguai /2021. Porto Alegre: Polifonia, 2022. p. 136-144. https://www.researchgate.net/publication/358872720_Colecao_Estudos_Feministas.
Acesso em: 18 de nov. de 2022.
VELOSO, I. Feminismo Digital: análise do movimento #MeToo no Brasil. Trabalho de Conclusão de Curso. Brasília, 2019. https://bdm.unb.br/bitstream/10483/28296/1/2019_IsabellaCoelhoVeloso_tcc.pdf. Acesso em: 14 de nov. de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Os autores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.