The benjaminian child producer of educational knowledge: subverting order and producing culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.23769

Keywords:

child, Walter Benjamin, culture, production of historical-educational knowledge

Abstract

In this article, we share a discussion in which we weave the conception of the child from the correspondence with the notions presented by the philosopher Walter Benjamin. In this way, we present the author and in the dialogue with the philosopher, we seek to move and break with Enlightenment ideas that were romanticized, where the child was not considered a producer of culture, seen as a being without language. With this, we cover conceptions of children and childhood, in which they take their place as subjects capable of producing knowledge, culture and reflecting and criticizing the most varied subjects of society. From this, we understand that, moved by all the potential they have, they produce therefore, knowledge in relation to the world that surrounds them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maíra Wencel Ferreira dos Santos, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Mestra em Ensino de História

 

Cyntia Simioni França, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Doutora em educação

 

References

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. 5° ed. São Paulo: Brasiliense, 1995. (obras escolhidas, vol. II).

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2017.

BENJAMIN, Walter. A hora das crianças: narrativas radiofônicas de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Nau editora, 2020.

CORSINO, Patrícia. Infância e linguagem em Walter Benjamin: reflexões para a educação. In: SOUZA, Solange Jobim. KRAMER, Sônia. Política, cidade e educação: itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed PUC-Rio, 2009.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Por que um Mundo todo nos Detalhes do Cotidiano? História e Cotidiano em Walter Benjamin. Dossiê Walter Benjamin. Revista USP, n. 15. Set-Nov. 1992.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin: os cacos da história. São Paulo: n-1 edições, 2018.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: GOULART DE FARIA, Ana Lúcia; FABRI, Zeila de Brito; PRADO, Patrícia Dias (Org.). Por uma cultura da infância. Metodologias de pesquisa com crianças. Campinas-SP: Autores Associados, 2002. p. 48-68.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, tempo e história: perspectivas teórico-metodológicas para a pesquisa em ensino de história. In: Cadernos CEOM, n.28. Chapecó SC: Unochapecó, 2008.

KRAMER, Sônia. Educação a contrapelo. In: SOUZA, Solange Jobim. KRAMER, Sônia. Política, cidade e educação: itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed PUC-Rio, 2009.

KRAMER, Sônia. Imagens que lampejam: contribuições de Walter

Benjamin para a produção de conhecimentos históricos. Encuentro de Saberes. Luchas populares, resistências Y educación, Buenos Aires-Argentina, v. 1, p. 53,

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. Ed. Belo Horizonte; Autêntica, 2003.

MASSCHELEIN, J., & SIMONS, M. (2014). A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.

SOUZA, Solange Jobin e. PEREIRA, Rita Marisa Ribes. Infância, conhecimento e contemporaneidade. In: KRAMER, Sônia. LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira (Orgs). Infância e produção cultural. Campinas, SP: Papirus, 1998.

SOUZA, Solange Jobim. Walter Benjamin e a infância da linguagem. Uma teoria crítica da cultura e do conhecimento. In: SOUZA, Solange Jobim. KRAMER, Sônia. Política, cidade e educação: itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed PUC-Rio, 2009.

THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2023-10-17

How to Cite

SANTOS, Maíra Wencel Ferreira dos; FRANÇA, Cyntia Simioni. The benjaminian child producer of educational knowledge: subverting order and producing culture. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e23769, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.23769. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23769. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)