Memories of playful childhoods in the training for teaching in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23845

Keywords:

play, infancy, memory, teaching, early childhood education

Abstract

This article aims to reflect on memories of playful childhoods as a relevant component in the process of teacher’s in Early Childhood Education. It is assumed that the mobilization and constitution of collections of ludic images and memories of play help create bounds between adults and children in relation to their founding experiences of childhood, and contribute to teacher’s training. A set of legal and theoretical frameworks for play as a child's right is presented in this article, revealing how public policies relate to childhood in regard to this theme. These frameworks resonate in the training of teachers of Early Childhood Education, providing a basis for pedagogical practices and theories. The importance of play is related to childhood cultures, constituted as networks of meanings that children weave through play and interaction with the world. In this perspective, the article addresses the dimension of play and playfulness as a reference for teacher training in Early Childhood Education, rethinks ideas about play and children's culture, questions the distancing of contemporary adults from the play scene, and presents excerpts taken from the memories of pedagogy undergraduates in experiences of rememorating their childhoods. This is a theoretical study of qualitative nature, resulting from an investigative process with an interpretative and descriptive narrative approach.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia da Silva Santana, Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP

Doutora em Comunicação e Semiótica

 

References

ARIÈS, P. História Social da criança e da Família. 2a edição. Trad. Dora Flaksman, Rio de Janeiro: Guanabara, 1996.

BACHELARD, G. A poética do devaneio. Trad. Antônio de Pádua Danesi. - São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Trad. Marcus V. Mazzari. São Paulo: Editora Duas Cidades e Editora 34, 2002.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 16 jul. 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 18 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf Acesso em 18 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1.2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio, Seção 1, p. 11.

BRASIL. Ministério da Educação – Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB Nº 5/2009 – Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf Acesso em: 18 Jan. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n 2/2015, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial da União, seção 1, n. 124, p. 8-12, 2 de julho de 2015.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 13. 257, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas para a primeira infância. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 9 mar. 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm. Acesso em:18 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em 18 Jan 2023.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção I, p. 46-49.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação da USP. São Paulo, v. 24, n. 2, p. l03-116, jul./dez. 1998. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000200007. Acesso em: 30 jan. 2023.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.

COELHO, G. N. Brincadeiras na favela: a constituição da infância nas interações com o ambiente. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto (Orgs.) Infância (in)visível. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007. p. 173-2003.

CORSARO, W. Sociologia da infância. 2ª ed. Trad. Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DIAS, R. Demandas das políticas curriculares para a formação de professores no espaço ibero-americano. Revista e-Curriculum, São Paulo, n.11 v.02 ago.2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/16617/12468 Acesso em 28 mar 2023.

GEERTZ, C. Interpretação das culturas. 13ª reimpressão. Rio de Janeiro: LTC Editora, 2008.

KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, J. J. M. Espaço, lugar, territórios de identidade: a invisibilidade das crianças migrantes. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto (Orgs.) Infância (in)visível. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007. p. 151-172.

ONU. Declaração dos Direitos da Criança. Resolução da Assembleia Geral das Nações Unidas nº 1386 (XIV), de 20 nov. 1959. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca Acesso em: 18 jan. 2023.

SANTANA, C. S. Infância: lugares e memórias da experiência. In: OLIVEIRA, M. F.; SILVA, A. S.; SILVA, L.B.O (Orgs.). Critinfância: novas trilhas para a educação da infância em tempos de resistência. São Paulo: Livraria da Física, 2021.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade, 2004. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/79714 Acesso em 20 jan. 2023.

SARMENTO, M. J. Crianças: educação, culturas e cidadania activa. Refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, Florianópolis, SC, v. 23, n. 01, p. 17- 40, jan./ jul. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x Acesso em 01 fev. 2023.

TUAN, Y-FU. Espaço e lugar. São Paulo: Difel, 1983.

UNICEF. Convenção sobre os Direitos da Criança. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca Acesso em 16 de Jan 2023.

VASCONCELLOS, V. R.; SARMENTO, M. J. (Orgs.) Infância (in)visível. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007.

Published

2023-04-26

How to Cite

SANTANA, Claudia da Silva. Memories of playful childhoods in the training for teaching in early childhood education. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23845, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23845. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23845. Acesso em: 19 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"
Views
  • Abstract 359
  • PDF (Português (Brasil)) 352