Hybrid Education as a historical trend: analysis of the Brazilian and Portuguese realities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/44.2023.23864

Keywords:

hybrid education, distance education, Brazil, Portugal

Abstract

This article presents blended education as a historical trend in Brazil and Portugal. The analysis is based on two main researches: the doctoral thesis of the first author, which deals with the process of institutionalization of Brazilian public Distance Education (DE); and the sandwich doctorate period also carried out by the first author within the scope of the Open University of Portugal (UAb). As a result, we propose blended education as a historical trend in the two countries analyzed. Our contribution to the theme concerns, above all, the use of dialectics as a conceptual instrument for the analysis of the phenomenon. Therefore, as the main result, we defend that the historical-social conditions, together with the movement of greater understanding of the subjects in the face of what surrounds them, tends to culminate in more hybrid scenarios in which the still persistent dichotomies between distance education and face-to-face education are overcome.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Braian Garrito Veloso, Universidade Federal de Lavras – UFLA

Doutor em Educação – UFSCar

 

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos – UFSCar

Doutor em Educação – UFMG

 

José António Moreira, Universidade Aberta de Portugal – Uab

Doutor em Ciências da Educação – UC

 

References

CHRISTENSEN, Clayton; HORN, Michael; STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva?. Boston: Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: <https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2022.

DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. Tradução de Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Edipro, 2016.

DURKHEIM, Émile. O suicídio. Tradução de Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Edipro, 2014.

ENGELS, Friedrich. Anti-Dühring: a revolução da ciência Segundo o senhor Eugen Dühring. Tradução de Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. 875 p.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.

MILL, Daniel; CHAQUIME, Luciane Penteado. Apontamentos sobre a educação híbrida como estratégia educacional para a cultura digital. In: MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber. (org.). Luzes sobre a gestão da educação a distância: uma visão propositiva. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021. p. 227-245.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. In: Revista UFG, v. 20, 63438, 2020. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438>. Acesso em: 24 nov. 2022.

MORAN, José. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi Neto; TREVISANI, Fernando de Mello. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-46.

PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 133/2019, de 03 de setembro de 2019. Aprova o regime jurídico do ensino superior ministrado a distância. Diário da República, Lisboa, 03 set. 2019a. N. 168, p. 49-57. Disponível em: <https://files.dre.pt/1s/2019/09/16800/0004900057.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2022.

SCHLEMMER, Eliane. Hibridismo, multimodalidade e nomadismo: codeterminação e coexistência para uma educação em um contexto de ubiquidade. In: MILL, Daniel; REALI, Aline (Org.). Educação a Distância qualidade e convergências: sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias. São Carlos: EdUFSCar, 2016, p. 61-85.

SOARES, Lucineide Nunes; CESÁRIO, Priscila Menarin. Educação híbrida na educação superior: um estudo sobre as estratégias mais desenvolvidas. EDUCVALE: Revista de educação do Vale do Jequitinhonha, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 72-96, dez. 2019.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

VELOSO, Braian. Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas. 2022. 404. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Educação a Distância e Ensino Remoto: oposição pelo vértice. SciELO Preprints, São Paulo, p. 1-24, 2022. Disponível em: <https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3506>. Acesso em: 17 nov. 2022a.

VELOSO, Braian; MILL, Daniel. Institucionalização da educação a distância pública enquanto fenômeno essencialmente dialético. Educação em Revista [online], 2022, v. 38. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/33842>. Acesso em: 05 dez. 2022b.

WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais. Tradução de Augustin Wernet. 5. ed. [S. l.]: Campinas: Editora da Unicamp, 2016. 687 p.

Published

2023-04-25

How to Cite

VELOSO, Braian Garrito; MILL, Daniel; MOREIRA, José António. Hybrid Education as a historical trend: analysis of the Brazilian and Portuguese realities. Dialogia, [S. l.], n. 44, p. e23864, 2023. DOI: 10.5585/44.2023.23864. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23864. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 44: Educação híbrida – desafios e vitórias