The child and playing: a transition from early childhood education to elementary education in a school in the Natal city
DOI:
https://doi.org/10.5585/46.2023.23885Keywords:
transition, play, elementary school, kindergartenAbstract
The transition period between Early Childhood Education (EI) and Elementary Education (EF) requires a lot of attention, and there needs to be a balance between the changes introduced in the new routine, ensuring the integration and continuity of the children's learning processes. The study aims to analyze the transition from playing in the pedagogical treatment of children from EI to the first year of EF. The investigation took place at the Professora Laura Maia Municipal School in Natal-RN. We monitored a group of 27 children aged between 05 and 07 years of the IV level of EI, who progressed to the 1st year of EF at the same school, between December 2019 and February 2022. In the studied school, playing is still not given the importance it deserves in the educational process of children who are coming to EF.
Downloads
References
ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de. Brincar, amar e viver. Volume I, 1ª Edição. Assis/SP: Storbem Gráfica Editora,2014.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Brasília, DF, 1998.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990.
DANTAS, Karluza Araújo Moreira. A criança e o brincar: transição do ensino infantil para o ensino fundamental em uma escola da rede municipal de Natal. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN, 2021.
FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. - 2. ed- Campinas,SP: Autores Associados., 2005.
GIL, A. Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed., São Paulo, Atlas, 2008.
MARTINATI, Adriana Zampieri; ROCHA, Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da.“Faz de conta que as crianças já cresceram”: o processo de transição da para o Ensino Fundamental. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 19, Número 2, maio/agosto de 2015: 309-319.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
NATAL. Secretaria Municipal de Educação. Referenciais Curriculares para a Educação Básica/ Margarete Ferreira do Vale Sousa; Maria Tereza de Moraes (orgs.) – Natal, RN: Secretaria Municipal de Educação, 2008.
NATAL. Secretaria Municipal de Educação. Projeto Político Pedagógico / Maria da Conceição dos Santos; Francigleide Pereira de Souza (orgs.) – Natal, RN: Secretaria Municipal de Educação, 2019.
NEVES, Vanessa Ferraz Almeida, Gouvêa, Maria Cristina Soares de e Castanheira, Maria Lúcia. A passagem da educação infantil para o ensino fundamental: tensões contemporâneas. Educação e Pesquisa [online]. 2011 v. 37, n. 1 [Acessado 16 julho 2021], pp. 121-140. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100008. Epub 20 maio 2011. ISSN 1678-4634. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100008.
NUNES,.Jéssica Schmidt. Diálogos com crianças sobre a transição da educação infantil para o ensino fundamental. Revista Pedagógica - UNOCHAPECÓ - Ano-15 - n. 28 vol. 14 - jan./jun. 2012.
SURDI, Aguinaldo Cesar. Educação e sensibilidade [recurso eletrônico]: o brincar e o se movimentar da criança pequena na escola – Natal, RN: EDUFRN,2018.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos; trad. Daniel Grassi - 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.