Early Childhood Education and Natural Sciences: introduction to scientific investigative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23887

Keywords:

education, early childhood education, initiation to Natural Science

Abstract

This exhibition discusses issues related to Initiation to Natural Sciences in Early Childhood Education, affirming the child's right to appropriate the knowledge produced by humanity. The goal of this work is to identify signs of children's engagement with investigative actions and, with this perspective, an Investigative Teaching Sequence was elaborated and applied to children of Early Childhood Education. Qualitative research guided the production of data relating to children's records, which were analysed based on evidence associated with the scientific investigation. The results showed that the actions developed in the Kindergarten contributed to the child's understanding of the terrarium construction process, the use of materials and the observation of phenomena as evidence for the investigation process. These actions are fundamental for the theoretical-scientific instrumentalization of the teacher, intentionally guiding their pedagogical practice, as well as offering real opportunities for the integral development of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Instituto de Biociências – UNESP de Rio Claro

Doutora em Educação

 

Maíra Isabel Zibordi, Faculdade de Ciências e Letras – Unesp de Assis

Mestra em Literatura

 

References

ABREU, M. M. A livre expressão na linguagem escrita: um ateliê de escrita autobiográfica. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. L (Orgs.). Diálogos com a pedagogia Freinet: Fundamentos e práticas em movimento. São Carlos: Pedro & João editores, 2022. p. 197-238. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/dialogos-com-a-pedagogia-freinet-fundamentos-e-praticas-em-movimento/. Acesso em 15 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em 17 fev. 2023.

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), p. 765-794, 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

CARVALHO, A. M. P. O Ensino de Ciências e a proposição de Sequências de Ensino Investigativas. IN: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências por Investigação: Condições para implementação na sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-20.

DOMINGUEZ, C. R. C.; TRIVELATO, S. L. F. Crianças pequenas no processo de significação sobre borboletas: como utilizam as linguagens? Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 687-702, 2014. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300011

EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na Educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

ESHACH, H., FRIED, M. N. Should Science be Taught in Early Childhood? Journal of Science Education and Technology. v. 14, n. 3, 2005. DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-005-7198-9

FLEER, M. Understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concepts within play-based programs. Research in Science Education, v. 39, n. 2, p. 281-306, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-008-9085-x

FREINET, C. O método natural I: A aprendizagem da língua. Trad de Franco de Souza e Maria Antonieta Guerreiro. Lisboa: Editorial Satampa, 1977.

GIUDICI, C.; RINALDI, C.; KRECHEVSKY, M. (Eds.). Making learning visible: Children as individual and group learners. Reggio Emilia, Italy: Project Zero and Reggio Children, 2001.

FREITAS, A. C.; BRICCIA, V. As Potencialidades de uma Sequência de Ensino Investigativa na Educação Infantil. Revista Encantar, v. 2, p. 01-23, 2020. Disponível em: https://www.homologacao.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8947. Acesso em 15 mar. de 2023.

HOWITT, C.; MORRIS, M.; COLVILL, M. Science teaching and learning in the early childhood years. In: Dawson, V.; Venville, G. (Eds). The art of teaching primary science. Crows Nest, NSW: Allen & Unwin, 2007. p. 233-247.

HOWITT, C.; LEWIS, S.; UPSON, E. ‘It’s a mystery!’ A case study of implementing forensic science in preschool as scientific inquiry. Early Childhood, n. 36, v. 3, 2011. DOI: https://doi.org/10.1177/183693911103600307.

LARIMORE, R. A. Preschool Science Education: A Vision for the Future. Early Childhood Education Journal, p. 1-12, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10643-020-01033-9

LIMA, E. A.; AKURI, J. G. M. Um currículo em defesa da plenitude da formação humana. In: COSTA, S. A. da; MELOO, S. A. Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: Editora CRV, 2017. p. 115-128.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. 2ª ed. São Paulo: EPU, 2018.

MALINE, C. M.; SÁ, E. F.; MAUÉS, E.; SOUZA, A. D. C. Ressignificação do Trabalho Docente ao Ensinar Ciências na Educação Infantil em uma Perspectiva Investigativa. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, Belo Horizonte, p. 993-1024, 2018. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183993

MARÍLIA. Secretaria Municipal da Educação. Proposta curricular para a Educação Infantil. Marília, 2020.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Perspectiva. v. 25, n. 1, p. 83-104, 2007. DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

MENDONÇA, S. G. L. Núcleos de Ensino da UNESP: nova relação universidade/ sociedade. In: MENDONÇA, S. G. L.; BARBOSA, R. L. L.; VIEIRA, N. R. Núcleos de Ensino da UNESP: memórias e trajetórias. São Paulo: Cultura Acadêmica. Universidade Estadual Paulista, pró-Reitoria de Graduação, 2010. p. 13-49. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/140111. Acesso em 17 fev. 2023.

MORAES, T. S. V. O desenvolvimento de processos de investigação científica para o 1o ano do Ensino Fundamental. 2015. 206 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15062015-142924/pt-br.php. Acesso em 17 fev. 2023.

MORAES, T. S. V.; CARVALHO, A. M. P. Proposta de sequência de ensino investigativa para o 1º ano do ensino fundamental. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 407-437, 2018. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8171. Acesso em 15 mar. de 2023.

MORAES, T. S. V.; LIMA, E. A.; CARVALHO, A. M. P. Em defesa da atividade de professores e crianças: reflexões sobre a iniciação às ciências na educação infantil. Perspectiva, v. 39, n. 1, p. 1-19, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e62052

PATRICK, H; MANTZICOPOULOS, P; SAMARAPUNGAVAN, A. Motivation for Learning Science in Kindergarten: Is There a Gender Gap and Does Integrated Inquiry and Literacy Instruction Make a Difference. Journal of Research in Science Teaching. v. 46, n. 2, p. 166–191, 2009. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20276

SANTANA, R. S.; FRANZOLIN, F. As pesquisas em ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: o estado da arte/Inquiry based learning researches in the elementary school: state of the art. Ensino em Re-Vista, p. 504-521, 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/36498. Acesso em 15 mar. de 2023.

SILVA, E. F. A escrita no contexto da aula de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: relações possíveis entre a alfabetização científica e alfabetização linguística. 2017. 152 f. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Ciências da Educação, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, 2017.

TEIXEIRA; S. R.; BARCA, A. P. A. de. Teoria Histórico-Cultural e Educação Infantil: concepções para orientar p pensar e o agir docentes. In: COSTA, S. A.; MELLO, S. A. Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: Editora CRV, 2017. p. 29-39.

TSUHAKO, Y. N. O desenho como expressão da criança. In: COSTA, S. A.; MELLO, S. A. (Orgs.) Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: Editora CRV, 2017. p. 173-188.

VIGOTSKI, L. S. Génesis de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOTSKI, L. S. HISTORIA del desarrollo de as funciones psíquicas superiores. Obras Escogidas III. Madrid: Visor, 2000. p. 139-168.

Published

2023-04-26

How to Cite

DE MORAES, Tatiana Schneider Vieira; ZIBORDI, Maíra Isabel. Early Childhood Education and Natural Sciences: introduction to scientific investigative. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23887, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23887. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23887. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"