Re-signifying pedagogical practice with active methodologies: an experience report in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23900

Keywords:

early childhood education, active methodologies, re-signification of teaching practices

Abstract

The objective of this paper was to analyze the use of active methodologies with adaptations for early childhood education based on an experience report based on the rotation activity per station, divided into three stages of application, prioritizing the relationship between playing, literacy, and mathematical games. During the development of the activity, they were identified and listed as pedagogical proposals that most favored the active learning of the children, and through the observations and records made, we presented the adaptations in the school space, the involvement of the professionals participating in the proposal and the evaluation of the application processes in the stages, also highlighting the role of the school manager throughout the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cristina Bertan Gonçalves de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação – SME

Pós-Graduada em Gestão Escolar

 

Kellen Jacobsen Follador, Faculdade de educação da Universidade de São Paulo – FEUSP

Doutora em História

 

References

BACHICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACHICH, L.; NETO, A. T.; DE MELLO T., F. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 1 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Brasília: MEC, 2006, 45 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/miolo_infraestr.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB 5/2009, de 17 de dezembro de 2009 que fixa as diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 dez. 2009. p. 18. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13684-resolucoes-ceb-2009. Acesso em: 1 fev. 2021

COLELLO, S. G. Quando se inicia o processo de alfabetização? In: International Studies on Law and Education, v. 15, 2013, p. 31-46.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KISHIMOTO, T. M. O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2012. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/books/9788522113965. Acesso em: 1 nov. 2021.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Cengage Learning, 2016. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/books/9788522127245. Acesso em: 1 nov. 2021.

KISHIMOTO, T. M.; Oliveira-F., J. Em busca da pedagogia da infância: pertencer e participar. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/books/9788565848749. Acesso em: 1 nov. 2021.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 2-25.

NONO, Maévi Anabel. Organização do tempo e do espaço na educação infantil: pesquisas e práticas. Texto (Departamento de Educação) – Universidade Estadual Paulista, São Jose do Rio Preto, 2011.Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/297/1/01d13t08.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022

NÓVOA, Antonio et al. Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SMOLE, K. C. S. A Matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1996.

Published

2023-04-26

How to Cite

OLIVEIRA, Isabel Cristina Bertan Gonçalves de; FOLLADOR, Kellen Jacobsen. Re-signifying pedagogical practice with active methodologies: an experience report in early childhood education. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23900, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23900. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23900. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"