Mediated actions for the development of theoretical thinking in a remote and synchronous continuing education of elementary school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/44.2023.24036

Keywords:

álgebra nos anos iniciais, formação continuada de professores, TICs

Abstract

This article is an excerpt from a master's thesis developed within the scope of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Paulo. This clipping will analyze a situation that triggers learning (SDA) in a continuing education of teachers that was organized in a context of use of information and communication technologies (ICTs) and digital games whose theoretical content is anchored to algebra in the early years. In view of this analysis, the materialist-dialectical method and propositions of the Historical-Cultural theory were adopted in order to investigate the mediating actions that allowed the emergence of signs of overcoming empirical thinking by the theoretical type. The results indicate that the technical procedures of communication/voice and registration of symbols by the digital notebook, associated with the collective work of teachers with the intentional mediation of the trainer, created conditions that indicate a development of theoretical thinking mediated by concepts belonging to algebra in the early years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Garcia Smith Angelo, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Mestre em Educação

Vanessa Dias Moretti, Universidade Federal de São Paulo – Unifesp

Doutora em Educação

References

ANGELO, A. G. S. O Desenvolvimento do Pensamento Teórico de Professores em um Contexto de Jogos Digitais e das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs).175 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação). Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, 2021.

CEDRO, W. L. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de Matemática: uma perspectiva histórico-cultural. 2008. 242f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización em la enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DAVYDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A. Atividad, consciência e personalidade. México: Cartago, 1984.

LONGAREZI, A. M. Teoria do experimento formativo. Sistema Elkonin-Davidov-Repkin. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). O Ensino Desenvolvimental: Sistema Elkonin, Davidov e Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2019.

MARX, K. O Capital - Livro I - Crítica da economia política: O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2014.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução: Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.

MOURA, M. O. de. A Atividade de Ensino como Unidade Formadora. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 11, n. 12, p. 1-14, 1997.

MOURA, M. O. de. et al. Atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 10, n. 29, p. 205-229, jul. 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/3094/3022. Acesso em: 08 nov. 2021.

MOURA, M. O. de. Educar com a matemática: saber específico e saber pedagógico. Education and Pedagogy Magazine, 23 (59). p. 47-57, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resourceresource/view.php?id=36250. Acesso em: 09 nov. 2021.

MOURA, M. O. de;. ARAUJO, E.; SERRÃO, M. I. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas críticas, v. 24, p. 411-430, 2018. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/download/19817/20627/41531. Acesso em: 09 nov. 2021.

PANOSSIAN, M. L.; SOUSA, M. C.; MOURA, M. O. Nexos conceituais do conhecimento algébrico: um estudo a partir do movimento histórico e lógico. In: MORETTI, V. D.; CEDRO, Wellington (Org.). Educação Matemática e a teoria histórico-cultural. Campinas: Mercado de Letras, 2017. p. 125-160.

RADFORD, L. Cognição Matemática: História, Antropologia e Epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

RUBTSOV, V. V; NEVUEVA, L. Yu.; POLIVANOVA, N. I.; RIVINA, I. V.;

ULANOVSKAYA, I. M.; SERGEEVA, T. A.; TSONEVA V.; CHERNYAVSKAYA, A. G. Organization Of The Learning Process In Educational Facilities Using Microcomputers, Soviet Psychology, 27:6, p. 60­73. 1989. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2753/RPO1061-0405270660. Acesso em: 09 nov. 2021.

VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins. Fontes, 1996.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKII, L. S; LURIA A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Cone, 2012.

VIRGENS, Wellington Pereira das. Problemas desencadeadores de aprendizagem na organização do ensino: sentidos em movimento na formação de professores de matemática. 2019. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

Published

2023-04-25

How to Cite

SMITH ANGELO, Alex Garcia; MORETTI, Vanessa Dias. Mediated actions for the development of theoretical thinking in a remote and synchronous continuing education of elementary school teachers. Dialogia, [S. l.], n. 44, p. e24036, 2023. DOI: 10.5585/44.2023.24036. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/24036. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 44: Educação híbrida – desafios e vitórias