Right to the educating city in the Brazilian (anti)democracy: between utopias and counterutopias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.24333

Keywords:

right to the city, Brazilian democracy, educating city, utopia, policy

Abstract

This article problematizes the Brazilian cultural war triggered by territorial and political disputes during the roadblocks carried out at the end of 2022, after the result of the presidential election favourable to the left social democratic party. In view of this scenario, and based on the assumptions of qualitative research, we used discourse analysis to explore what emerged on the theme and related issues in bibliographic sources, articles and reports, in addition to non-participant observation. Thus, when we think of these demonstrations as experiences of promoting or annihilating the right to the city, along with other fundamental rights, we deflagrate the recurrent anti-democratic condition of a territory historically marked by ultraliberal interests. At the same time, we consider the opportunity to reflect on the constitution of the educating city in the re-signification of this experience and based on the common ethical posture through these experiences, which return to the city as a field of political action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Sardá Vieira, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutor em Ciências Humanas

 

Ivone Maria Mendes Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Psicologia

 

References

ANDRADE, E. A. de; FRANCESCHINI, M. C. T. O direito à cidade e as agendas urbanas internacionais: uma análise documental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 12, p. 3.849-3.858, dez. 2017.

BAQUERO, M. Democracia formal, cultura política informal e capital social no Brasil. Opinião Pública, v. 14, n. 2, p. 380-413, nov. 2008.

BARROCO, Maria Lúcia da S. Direitos humanos, neoconservadorismo e neofascismo no Brasil contemporâneo. Serviço Social & Sociedade [online]. n. 143, p. 12-21, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-6628.268. Acesso em: 22 abr. 2023.

BRAGATO, Fernanda Frizzo; FERNANDES, Karina Macedo; ROMAGUERA, Daniel Carneiro Leão. Cidade moderna/colonial e desenvolvimentismo: uma crítica do cenário urbano brasileiro a partir do pensamento descolonial. Revista de Direito da Cidade, v. 11, n. 3, p. 539-562, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdc/article/view/39827. Acesso em: 22 abr. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.257, de 10 julho de 2001, que regulamenta os artigos 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, ano 138, n. 133, p. 1-2, 11 jul. 2001. Seção 1.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. Tradução: Mario A. Marino e Eduardo Altheman C. Santos. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2019.

CARTA DAS CIDADES EDUCADORAS. Genova: s.n.; [internet]. Associação Internacional de Cidades Educadoras. 2004. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/OCE/docs/Cartadascidadeseducadoras.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.

CLAEYS, Gregory. Utopia: a história de uma ideia. Tradução: Pedro Barros. São Paulo: Edições SESC SP, 2013.

CRUZ, Valdo. Bolsonaristas organizaram bloqueios em grupos nas redes sociais; PF apura responsáveis. G1, 2 nov. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/blog/valdo-cruz/post/2022/11/02/bolsonaristas-organizaram-bloqueios-em-grupos-nas-redes-sociais-pf-identificara-responsaveis.ghtml. Acesso em: 22 abr. 2023.

ESCOLANO, Agustin. Arquitetura como programa. Espaço-escola e currículo. In: ESCOLANO, A; FRAGO, A. V. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FILHO, João. Temos que deixar de olhar como piada e enxergar como terrorismo. The Intercept Brasil. 26 nov. 2022. Disponível em: https://theintercept.com/2022/11/26/terrorismo-bolsonarista-golpista-judiciario/. Acesso em: 22 abr. 2023.

GRANCHI, Giulia. 'Caminhoneiros são reféns de grupos bolsonaristas armados', diz entidade do setor. BBC News Brasil, São Paulo, 31 out. 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-63460011. Acesso em: 22 abr. 2023.

KEHL, Maria Rita. Ressentimento. 3. ed. São Paulo: Boitempo, 2020.

MACIOCCO, Giovanni. Fundamental trends in city development. vol. 1. New York: Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2008.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Colección Sur portugueses, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, p. 33-49, 2005.

MORAES, S. C. de. Propostas alternativas de construção de políticas públicas em educação: novas esperanças de solução para velhos problemas? Educar em Revista, n. 35, p. 165-179, 2009.

MOTTA, Anais; SARINGER, Giuliana; DESIDÉRIO, Mariana. Bloqueios afetam abastecimento em postos, supermercados e indústrias. Uol, São Paulo, 01 nov. 2022. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2022/11/01/risco-desabastecimento-bloqueio-das-estradas.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 22 abr. 2023.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 13. ed. Campinas, SP: Pontes, 2020.

ORLANDI, Eni Puccinelli. A Casa e a Rua: uma relação política e social. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 693-703, 2011. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/18491. Acesso em: 22 abr. 2023.

ORTEGA, Pepita. Moraes bloqueia 43 contas suspeitas de financiamento de bloqueios nas estradas. Terra, 17 nov. 2022. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/brasil/politica/moraes-bloqueia-43-contas-suspeitas-de-financiamento-de-bloqueios-nas-estradas,dc9f90799fb9a7bd014ca22ee4798d1bib9bn9ws.html. Acesso em: 22 abr. 2023.

ORTIZ, Juan. Estou há 30 horas sequestrado por bolsonaristas na estrada em SC. The Intercept Brasil, 1 nov. 2022. Disponível em: https://theintercept.com/2022/11/01/30-horas-sequestrado-por-bolsonaristas-na-estrada/. Acesso em: 22 abr. 2023.

PEREGRINO, Mônica. Juventudes e cidades educadoras. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 192-194, set. 2003.

PORTELA, Maria Eduarda. Após derrota de Bolsonaro, país tem 236 bloqueios em estradas. Metrópoles, 31 out. 2022. Disponível em: https://www.metropoles.com/brasil/eleicoes-2022/apos-derrota-de-bolsonaro-pais-tem-236-bloqueios-em-estradas. Acesso em: 22 abr. 2023.

QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. In: LANDER, Edgardo (org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005. p. 117-142. (Colección Sur Nei)

RAGO, Margareth. VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz. As metrópoles e o direito à cidade na inflexão ultraliberal da ordem urbana brasileira. Observatório das Metrópoles, Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.observatoriodasmetropoles.net.br/wp-content/uploads/2020/01/TD-012-2020_Luiz-Cesar-Ribeiro_Final.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.

RIBEIRO, E.; BORBA, J. Tolerância política no Brasil recente: evolução de indicadores e condicionantes. Caderno CRH, v. 32, n. 87, p. 641-657, set. 2019.

RICOEUR, Paul. A ideologia e a utopia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

ROCHA, João Cezar de Castro. Guerra cultural e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Posfácio de Cláudio Ribeiro. 1. ed. Goiânia: Editora e Livraria Caminhos, 2021.

RODRIGUES, Neidson. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Educação & Sociedade [online], v. 22, n. 76, p. 232-257, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MpfHNQQRP5c4LBvN4pgPpwJ/?lang=pt#. Acesso em: 22 abr. 2023.

RODRIGUES, R. L. Cidade sitiada: o cerco militar no século XVI como espaço de utopia e de contra-utopia - os exemplos de Münster (1534-1535) e de Sancerre (1573). Revista de História, São Paulo, n. 176, p. a04416, 2017.

ROLNIK, Raquel. Guerra dos lugares: a colonização da terra e da moradia na era das finanças. São Paulo, Universidade de São Paulo, USP, 2015.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SERRES, Michel. O mal limpo: poluir para se apropriar? Tradução de Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

SOUSA SANTOS, B de. Pela Mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez Editores, 1995.

TRINDADE, Thiago Aparecido. Direitos e Cidadania: reflexões sobre o direito à cidade. Lua Nova. 87. São Paulo, p. 139-165, 2012.

VIETTA, Silvio. Racionalidade - Uma história universal: Cultura europeia e globalização. Tradução Nélio Schneider. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2015.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. Tradução André Glaser. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

Published

2023-07-14

How to Cite

VIEIRA, Marcos Sardá; SILVA, Ivone Maria Mendes. Right to the educating city in the Brazilian (anti)democracy: between utopias and counterutopias. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e24333, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.24333. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/24333. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 45 “Cidade Educadora: princípios e oportunidades”