Management of Brazilian public university housing and the promotion of student well-being
DOI:
https://doi.org/10.5585/48.2024.25014Keywords:
well-being, higher education, dormitoriesAbstract
University housing managers deal daily with physical and mental health demands from the residents. This research aimed to draw a national panorama about what managers think about their possibilities of action in promoting student well-being in university housing contexts. Twelve managers of public university housing in the five regions of Brazil participated in the study. The analysis of the interviews, through descending hierarchical classification, resulted in the following axes: "Favoring Life" and "Inclusion". The first axis, composed of the classes "Ambience" and "Access to Health", encompasses possibilities of action in forwarding health, culture, and leisure demands. The second axis, represented by "Integration" and "Decent Housing", brings together management initiatives to expand the participation of residents in the university and offer a safe and comfortable space for students. The management practices identified, if applied more widely, can consolidate housing as contexts that promote well-being and sources of support networks for resident students.
Downloads
References
BARRETO, D.; PICKLER, C. M.; JACOBSEN, A. L.; ROCHA, R. A.; AMANTE, C. J. Moradias estudantis das Universidades Federais do Sul do Brasil: reflexões sobre as políticas de gestão universitária. Brazilian Journal of Business, v. 2, n. 3, p. 3340-3353, jul./set. 2020 Disponível em: https://doi.org/10.34140/bjbv2n3-096 Acesso em: 10 de ago., 2023.
BRASIL. Decreto 7.234 de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília, DF: Presidência da República, [2010]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm Acesso em: 10 de ago., 2023.
BRONFENBRENNER, U. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979. Disponível em: https://khoerulanwarbk.files.wordpress.com/2015/08/urie_bronfenbrenner_the_ecology_of_human_developbokos-z1.pdf Acesso em: 10 de ago., 2023.
BRONFENBRENNER, U.; MORRIS, P. The ecology of developmental processes. Em: LERNER, R. M.; DAMON, W. (Org.) Handbook of child Psychology, John Wiley & Sons, v.1, p. 993-1027, 1998. Disponível em: https://nyuscholars.nyu.edu/en/publications/the-ecology-of-developmental-processes Acesso em: 10 de ago., 2023.
FACCO, M.; CAMPOS, M. A. A.; HORBACH, D.; GONÇALVES, M. A. R. C.; MOREIRA JÚNIOR, F. J. Avaliação do nível de satisfação dos moradores da Casa do Estudante Universitário I da Universidade Federal de Santa Maria com relação a aspectos estruturais e sociais. Ciência e Natura, Commemorative Edition: Statistic, v. 42, p. 1-16, nov. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179460X40536 Acesso em: 10 de ago., 2023.
FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS E ESTUDANTIS. FONAPRACE. Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Brasília, jul. 2011. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wpcontent/files_flutter/1377182836Relatorio_do_perfi_dos_estudantes_nas_universidades_federais.pdf Acesso em: 10 de ago., 2023.
GARRIDO, E. N. A Experiência da Moradia Estudantil Universitária: Impactos sobre seus Moradores. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 35, n. 3, p. 726-739, jul./set. 2015. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/pcp/v35n3/1982-3703-pcp-35-3-0726.pdf Acesso em: 10 de ago., 2023.
GARRIDO, E. N. Viver em moradia estudantil: implicações na saúde de seus moradores. Revista Científica Vozes dos Vales, v. 6, p. 1-23, out. 2014. Disponível em http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2014/10/Viver-em-moradia-estudantil-implica%C3%A7%C3%B5es-na-sa%C3%BAde-de-seus-moradores.pdf Acesso em: 10 de ago., 2023.
GÓMEZ-MONTERO, P.; BROWN-MATA, G.; MORA-MASÍS, A., PÁEZ-LUPARIO, E.; Vargas-Araya, C. Redes sociales y experiencias universitarias durante la enseñanza remota de emergencia en Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, v. 22, n. 3, p. 1-34, sept. /dic. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.50639 Acesso em: 10 de ago., 2023.
JESUS, de L. O.; SCHNEIDER, D. R.; BARBOSA, L. H.; SIMON, F.; STEGLICH, D. S. Promoção da Saúde em moradia estudantil: desafios para o fortalecimento da coletividade. Psicologia em Pesquisa, v. 11, p. 2, p. 70-78, dec. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/23445 Acesso em: 10 de ago., 2023.
JESUS, L. O. de; SCHNEIDER, D. R. Vulnerabilidade, apoio e inclusão social: trajetórias de universitários residentes em moradia estudantil. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 16, n. 1, p. 1-14, mar. 2021. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/e3764 Acesso em: 10 de ago., 2023.
LACERDA, I. P.; VALENTINI, F. Impacto da Moradia Estudantil no Desempenho Acadêmico e na Permanência na Universidade. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 2, p. 413-423, ago. 2018. Disponível em https://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018022524 Acesso em: 10 de ago., 2023.
LACERDA, I. P.; YUNES, M. A. M.; VALENTINI, F. Permanência no ensino superior e a rede de apoio de estudantes residentes em moradia estudantil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, p. 1-18, ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663399 Acesso em: 10 de ago., 2023.
MACHADO, W. de L.; BANDEIRA, D. R. Bem-estar psicológico: definição, avaliação e principais correlatos. Estudos De Psicologia, v. 29, n. 4, p. 587–595, dez. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2012000400013 Acesso em: 10 de ago., 2023.
PADOVANI, R. C.; NEUFELD, C. B.; MALTONI, J.; BARBOSA, L. N. F.; SOUZA, W. F.; CAVALCANTI, H. A. F.; LAMEU, J. N. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 10, n. 1, p. 2-10, jun. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v10n1/v10n1a02.pdf Acesso em: 10 de ago., 2023.
PEREIRA, P. A. R; YUNES, M. A. M; ACHKAR, A. M. N. E.; RIBEIRO, E. M. B. A.; MARTINS, L. F. The Relationship Between Social Skills and Well-Being Among Dorm-Dwelling University Students. International Journal of Development Research, v. 10, n. 12, p. 43053-43059, dec. 2020. Disponível em: https://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/20597.pdf Acesso em: 14 de ago., 2023.
RYFF, C. D. Happiness Is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, v.57, n. 6, p. 1069-1081, dec. 1989. Disponível em: http://psycnet.apa.org/buy/1990-12288-001 Acesso em: 10 de ago., 2023.
SANTOS, V. S. Permanência, pertencimento e travessia: reflexões sobre saúde mental na moradia estudantil da USP (CRUSP). 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.47.2021.tde-06092021-163533 Acesso em: 10 de ago., 2023.
SOARES, A. B.; GOMES, G.; MAIA, F. A.; GOMES, C. A. O.; MONTEIRO, M. C. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em Psicologia?. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 56–76, 2016. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/23794 Acesso em: 14 de ago., 2023.
SOUSA, L. P. A Moradia Estudantil no Processo de Afiliação e Integração à Vida Acadêmica. 2020.Tese (Doutorado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, fev. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32705 Acesso em: 10 de ago., 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patrícia Azaña Rezende Pereira, Elisa Maria Barbosa de Amorim Ribeiro, Letícia Caroline Cardoso Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 318
- PDF (Português (Brasil)) 292