Production of videos about mathematical curiosities starring EJA students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/51.2024.25804

Keywords:

mathematical muriosities, mideo mroduction, youth and adult education

Abstract

In 2020, the Covid-19 pandemic resulted in the suspension of academic activities, affecting student services, especially in Youth and Adult Education (YAE) at the Federal Institute of Rio de Janeiro (IFRJ), Duque de Caxias campus ( CDuC). Faced with this challenge, the High School Mathematics monitors, under the guidance of the teacher, looked for alternatives to maintain the students' connection with the subject and the institution. This article reports on the experiences of YAE students in the design and implementation of the "Mathematical Curiosities" playlist on the YouTube channel, originally known as "Monitoria de Matemática IFRJ CDuC", during the first semester of 2020. Using a qualitative research approach, the Students demonstrated inventiveness by choosing relevant and transversal topics that maintained students' interest, highlighting the importance of the initiative in bringing Mathematics closer to the students' reality.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biographies

Eduardo dos Santos de Oliveira Braga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro – IFRJ

Doutor em Ensino de Ciências

Vinícius Munhoz Fraga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro – IFRJ

Doutor em Ensino de Ciências

References

BORBA, M. C; ARAÚJO, J. L. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática: notas introdutórias. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. 1° reimp - Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BORBA, M. C.; Neves, L. X.; DOMINGUES, N. S. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: Produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, p. 1-24, 2018.

BORBA, M. C.; SILVA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 2. ed.; 1 reimp. - Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer, 2005. v. 39.

BRAGA, E. S. O. et al. Experiências vivenciadas por alunas da EJA na produção de vídeos para um canal no Youtube. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIAS EM

EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2, 2020. Anais [...]. São Paulo: Unesp. 2020.

BRAGA, E. S. O. PRODUÇÃO DE VÍDEO ESTUDANTIL, EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA E EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: PROPOSIÇÕES. Revista Tecnologias na Educação - ISSN: 1984-4751 – Ano 14 -Vol.37- Dezembro. 2022.

BRAGA, E. S. O. Luz, câmera... produção de Performances Matemáticas Digitais na Educação de Jovens e Adultos. 2022. 237f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Nilópolis, 2022.

DOMINGUES, N. S. O papel do vídeo nas aulas multimodais de Matemática Aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

FONSECA, M. C. F. R. Educação Matemática de Jovens e Adultos. 3 ed. 2 reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

DAL PONT, V. Ensino de Matemática com uso de vídeos na Educação Básica do Rio Grande do Sul. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020.

OECHSLER, V. Vídeos e Educação Matemática: um olhar para dissertações e

teses. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de pós-graduação em Educação Matemática, XIX., 2015, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: UFJF, 2015. p. 1–12

OECHSLER, V. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.

OLIVEIRA, L. P. F. Paulo Freire e produção de vídeos em educação matemática: uma experiência nos anos finais do ensino fundamental. 2018. 106 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática) – Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, Rio Claro/SP. 2018.

PEREIRA, J. Como Fazer Vídeo Estudantil na Prática da Sala de Aula. Pelotas. Erdfilmes, 2016.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade – Revista publicada pelo Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior – ANDES – SN, P. 36-49, 2021.

SILVA, A. M. O vídeo como recurso didático no ensino de Matemática. 2011. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal

de Goiânia, Goiânia, 2011.

SKOVSMOSE, O. Um convite à educação matemática crítica. Trad. Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas, SP: Papirus, 2014.

Published

2024-12-18

How to Cite

BRAGA, Eduardo dos Santos de Oliveira; FRAGA, Vinícius Munhoz. Production of videos about mathematical curiosities starring EJA students. Dialogia, [S. l.], n. 51, p. e25804, 2024. DOI: 10.5585/51.2024.25804. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/25804. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê n. 51 “Saberes rizomáticos em educação”
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 142
  • PDF (Português (Brasil)) 75