The impacts of CO2 on plants: cultivating environmental awareness in students through an investigative activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/50.2024.26414

Keywords:

biology teaching, teaching by investigation, photosynthesis

Abstract

The objective of this research was to develop an investigative activity on the impacts of increasing atmospheric CO2 on plant development as a way of exploring environmental awareness. This qualitative approach activity involved high school students and was organized in the following stages: showing a film to discuss the role of plants in oxygen production and the impact of climate change; analysis of students’ prior knowledge on the research topic; carrying out an experiment on photosynthesis; and research on the nutritional quality of plants under increasing CO2 levels. The responses were analyzed by data categorization, the evaluation of which culminated in a discussion about the “ecological footprint”. The experiment on photosynthesis was recognized as an efficient alternative for understanding this process and the investigative activity led students to consider changes in their own habits to reduce CO2 emissions.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Bastos Souza Filho, State University of Ceará

Especialista em Ciências da Natureza e suas Tecnologias e Mundo do Trabalho; Licenciado em Ciências Biológicas

Fabrício Bonfim Sudério, State University of Ceará

Pós-Doutor em Educação

References

BERTOLINI, G. R. F.; POSSAMAI, O. Proposta de Instrumento de Mensuração do Grau de Consciência Ambiental, do Consumo Ecológico e dos Critérios de Compra dos Consumidores. Revista de Ciência & Tecnologia, v.13, n.25/26, p.17-25, jan./dez. 2005. Disponível em https://docplayer.com.br/56364524.html. Acesso em: 20 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 510. Brasília, DF: MEC, 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 de maio de 2016. Disponível em: http://bit.ly/2fmnKeD. Acesso em: 10 dez. 2023.

CARDOSO, M. Ácido carbônico. InfoEscola, 2012. Disponível em: https://www.infoescola.com/quimica/acido-carbonico/. Acesso em: 23 nov. 2023.

CARNEIRO, S. P.; SILVA, J. O Teste Allium cepa no ensino de Biologia Celular: um estudo de caso com alunos da graduação. Acta Scientiae, v. 9, n. 2, julho/dez, 2007, p. 122-130. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/90/83. Acesso em: 23 nov. 2023.

DIMOV, L. F.; PECHLIYE, M. M.; JESUS, R. C. Caracterização ontológica do conceito de fotossíntese e obstáculos epistemológicos e ontológicos relacionados com o ensino deste conceito. Investigações em ensino de ciências, p. 7-28, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/92. Acesso em: 24 nov. 2023.

FAGUNDES, J. D.; PAULA, G. M.; LAGO, I.; STRECK, N. A.; BISOGNIN, D. A. Aquecimento global: efeitos no crescimento, no desenvolvimento e na produtividade de batata. Ciência Rural, v. 40, p. 1464-1472, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cr/a/D6BXGTRXch3vhGxVzXCQXrg/. Acesso em: 23 nov. 2023.

FLORADOBRASIL. Flora do Brasil 2020. Jardim botânico do Rio de Janeiro. 2020. Disponível em:

http://floradobrasil.jbrj.gov.br/reflora/listaBrasil/ConsultaPublicaUC/ConsultaPublicaUC.do#

CondicaoTaxonCP. Acesso em: 02 nov. 2023.

FOGAÇA, J. R. V. Hidrólise Salina. Mundo Educação, 2013. Disponível em: https://mundoeducacao.uol.com.br/quimica/hidrolise-salina.htm. Acesso em: 23 nov. 2023.

GOMES, E. C.; FRANCO, O.; OLIVEIRA, X. L. S.; ROCHA, A. S. Uso de simuladores para potencializar a aprendizagem no ensino da física. Araguaína, TO: EDUFT, 2020. Disponível em: https://repositorio.uft.edu.br/bitstream/11612/2431/1/Uso%20de%20simuladores%20para%20potencializar%20a%20aprendizagem%20no%20ensino%20de%20F%C3%ADsica.pdf. Acesso em: 23 nov. 2023.

GORDIANO, A.; XAVIER, M. Os pressupostos da aprendizagem significativa e o conceito de fotossíntese. Atas do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências-XII ENPEC. Natal-RN, 2019. Disponível em: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/listaresumos_1.htm. Acesso em: 22 nov. 2023.

GUEDES, V. Pegada ecológica como recurso didático em atividades de educação ambiental on-line. Educação. UNISINOS [online]. v.19, n. 2, p. 283-289. 2015. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.192.12. Acesso em: 23 nov. 2023.

IPCC. Summary for Policymakers. In: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero(eds.)] Geneva, Switzerland, pp.1-34, 2023. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_SPM.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.

LI, Y-F; WANG, Y.; TANG, Y.; KAKANI, V. G; MAHALINGAM, R. Transcriptome analysis of heat stress response in switchgrass (Panicum virgatum L.). BMC Plant Biology, 2013. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24093800/Acesso em: 28 nov. 2023.

LIMA, M. E. C. C.; MARTINS, C. M. C. Ensino de Ciências por Investigação. FAE/UFMG, Belo Horizonte, p. 1-35, 2013. Disponível em: https://cenfopciencias.files.wordpress.com/2011/07/apostila-ensino-por-investigac3a7c3a3o.pdf. Acesso em: 23 nov. 2023.

LIRA, J. C. L. Carbonação. InfoEscola, 2010. Disponível em: https://www.infoescola.com/reacoes-quimicas/carbonacao. Acesso em: 23 nov. 2023.

MORTARI, L. C. Efeitos de uma atmosfera enriquecida com CO2 sobre a fotossíntese, o crescimento e o metabolismo de carboidratos do açaí (Euterpe oleracea Mart.). 2012. Dissertação (Mestrado em Botânica) - Instituto de Biociências, University of São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/41/41132/tde-01052013-113711/. Acesso em: 28 nov. 2023.

OLIVEIRA, R. D. F.; ALVES, J. W. S. Mudanças Climáticas Globais no Estado de São Paulo. 2ª ed. São Paulo: SMA, 2014. Disponível em: https://repositorio.cetesb.sp.gov.br/items/bfadf135-8c4d-4dc8-83aa-1a590e349037/full. Acesso em: 23 nov. 2023.

SANTOS, M. F. R. F.; XAVIER, L. S.; PEIXOTO, J. A. A. Estudo do indicador de sustentabilidade “Pegada Ecológica”: uma abordagem teórico-empírica. Revista Gerenciais, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 29-37, 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331227111004. Acesso em: 9 abr. 2024.

VARGAS, M. A. M.; DOURADO, A. M.; FREDRICH, M. S. L. Diálogos e práticas no campo da pesquisa qualitativa. Itaiutaba-MG, Ed. Barlavento, 2021. 608 p. Disponível em: https://asebabaolorigbin.files.wordpress.com/2021/02/dialogos-e-praticas-1.pdf. Acesso em: 9 nov. 2023.

WANG, J.; HASEGAWA, T.; LI, L.; LAM, S. K.; ZHANG, X.; LIU, X.; PAN, G. Changes in grain protein and amino acids composition of wheat and rice under short‐term increased [CO2] and temperature of canopy air in a paddy from East China. New Phytologist, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30586149/. Acesso em: 28 nov. 2023.

Published

2024-11-07

How to Cite

SOUZA FILHO, Daniel Bastos; SUDÉRIO, Fabrício Bonfim. The impacts of CO2 on plants: cultivating environmental awareness in students through an investigative activity. Dialogia, [S. l.], n. 50, p. e26414, 2024. DOI: 10.5585/50.2024.26414. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/26414. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 50 "Edição Especial - Educação STEAM"