Use of a Science Center as an innovative and collaborative strategy in the training of science teachers

Authors

  • Marcos Fabio Oliveira Marques Universidade do Estado da Bahia
  • Tatyane da Silva Moraes Universidade do Estado da Bahia
  • Maria José Souza Pinho Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N26.7211

Keywords:

Science teaching, collaborative process, innovative strategies.

Abstract

 This article presents the innovative and collaborative process of teaching and research carried out with students of the curricular component Pedagogical Practice and Supervised Internship II, in the Biological Sciences of the State University of Bahia, Campus VII, Brazil in collaboration with the science center - Mycological Science Space. The methodological strategy adopted followed a collaborative process in stages: a) presentation and knowledge of the Science Center by the students of the curricular component; B) training and participation in actions, activities and mediation in the Mycological Science Space; C) planning and execution of the action by the graduates with basic education; D) evaluation of the action as a strategy for teacher training. A set of actions that contribute to teacher development are presented and may provide new ways of teaching science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Fabio Oliveira Marques, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Botânica (UEFS). Pesquisador da área de micologia e divulgação científica.Coordenador do Espaço Ciência Micológica. Professor Adjunto do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Senhor do Bonfim, BA - Brasil

Tatyane da Silva Moraes, Universidade do Estado da Bahia

Mestra em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (UNEB). Pesquisadora da área do ensino de ciências. Vice-coordenadora do Espaço Ciência Micológica. Técnica do Departamento de Educação da Universidadedo Estado da Bahia (UNEB), Senhor do Bonfim, BA - Brasil

Maria José Souza Pinho, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação (UFBA). Pesquisadora da área de educação ambiental na formação de educadores e gênero e biologia no ensino de ciências. Professora darede Estadual de Educação, professora Assistente do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Senhor do Bonfim, BA - Brasil

Published

2017-06-07

How to Cite

MARQUES, Marcos Fabio Oliveira; MORAES, Tatyane da Silva; PINHO, Maria José Souza. Use of a Science Center as an innovative and collaborative strategy in the training of science teachers. Dialogia, [S. l.], n. 26, p. 147–162, 2017. DOI: 10.5585/dialogia.N26.7211. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/7211. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos