Teaching Reading Strategies Mediated by Digital Educational Resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8660

Keywords:

Teading comprehension strategies. Digital educational resources. Active teaching methodologies. Peer instruction.

Abstract

This paper concerns a qualitative approach and follows research-action presuppositions with the purpose of verifying the contributions from teaching reading comprehension strategies mediated by digital educational resources. The theoretical foundation is based on the reading strategy approach advocated by Solé (1998). The research was developed at a Municipal Elementary Education Public School in Marques de Souza/RS. The subjects are Portuguese Language teachers and students from the 5th and 8th year at the mentioned school. As the data collection instrument, the researcher's field log who developed the activities and the actual class teachers. From the developed practice, it became evident that the Peer Instruction methodology significantly favors the enhancement of students' reading strategies, especially the inferring strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Diesel, Univates

Mestre em Ensino pela Univates.
Professora da rede particular de ensino. Rio Grande do Sul – RS – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0942-3005

Silvana Neumann Martins, Univates

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Univates). Rio Grande do Sul – RS – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1944-3760

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt, Univates

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Univates).
Rio Grande do Sul – RS – Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0007-8639

References

ALVES, E. V. D. Estratégias de leitura e a (re)significação de uma prática de leitura. 2008. 110 f. Mestrado em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

ARAÚJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n. 2, p. 362-384, ago. 2013.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Rio de Janeiro: Plátano Editora, 2003.

BRASIL. PROVA BRASIL – Boletim de Desempenho da escola. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2013.

DIESEL, A.; MARCHESAN, M.; MARTINS, S. N. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio. Revista Signos, Lajeado, ano 37, n. 1, 2016.

DIESEL, A.; MARTINS, S. N.; FORNECK, K. L.; SILVA, J. S.; STROHCHOEN, A. A. G. Impacto de jogos digitais no desenvolvimento da compreensão leitora em alunos de 8º ano do Ensino Fundamental. In: XII Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. Curitiba-PR: Editora PUCPR, 2015. p. 38702-38708.

FORNECK, K. et al. Um click na leitura: objetos virtuais de compreensão textual. Lajeado: Ed. da Univates, 2015, e-book. Disponível em: <https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/115/pdf_115.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2018.

GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. Estratégias de Leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: MENIN, Ana Maria da C. S. et al. Ler e Compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010.

KLEIMANN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: UNICAMP, 2002.

MARTINS, S. N.; DIESEL, A.; SCHUCK, R. J.; RIBEIRO, I. W. Influência das tecnologias digitais de informação e comunicação nas orientações de trabalhos de conclusão em programas de pós-graduação em ensino. Tecnologia Educacional, n. 210, p. 75-85, jul./set. 2015.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/ 2013/12/mudando_moran>. Acesso em: 27 ago. 2015.

PORTO, C. C. R. F.. Práticas de Ensino de Compreensão de Leitura e Conhecimentos de Alunos do Último Ano do Ensino Fundamental I. 2011. 220 f. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 01 jun. 2011.

REVISTA ISTO É. São Paulo, edição 2429, 24 de junho de 2016.

RIOLFI, C. et al. Ensino de língua portuguesa. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SACRISTÁN, J. G. A educação que ainda é possível: ensaios sobre uma cultura para a educação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SOLE, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

Published

2019-04-30

How to Cite

DIESEL, Aline; NEUMANN MARTINS, Silvana; HEPP REHFELDT, Márcia Jussara. Teaching Reading Strategies Mediated by Digital Educational Resources. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 165–178, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.8660. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/8660. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos