Contemporary pedagogical paradigms: differentiated and innovative practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8712

Keywords:

Educational Paradigms. Innovative Teaching-Action. Emergent Paradigm or Complexity.

Abstract

This text aims to offer reflections on the action of paradigms that marked the society and influenced the pedagogical thought, the teaching action and the learning-teaching process. It finds, in the interweaving of contemporary pedagogical paradigms, the possibilities of advancement to a relevant, meaningful teaching practice, with methodologies that favor critical, participatory and emancipatory learning. It uses a qualitative approach, based on an action research, out a reflexive process, based on a  bibliographical review and on individual and group production, identifying and comparing relevant aspects of conservative and innovative conceptions in order to understanding  students, teachers, methodology and evaluation. It will present an action-research with teachers from different areas of formation, a theoretical study, collective debate and written elaborations - individual and collective - of researchers instigated to revisit their practices and build an innovative pedagogical action based on an emerging paradigm or complexity, consonant to the present day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Rodrigues de Lima Simas, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Pedagoga na Rede Municipal de Ensino de Curitiba/PR e Professora da Rede Municipal de Ensino de Pinhais – PR - Brasil
ORCID: http://orcid.org/000-0002-34462321

Marilda Aparecida Behrens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora na Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Paraná – PR – Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9007-7890

References

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1999.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar. Capítulo 5 (p. 145 – 158). In: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de. (Orgs). Formação de Professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC/Goiás, 2012.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 5ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

KUHN. Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1994.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade e educação. Capítulo 3 (p.73-90). In: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de. (Orgs). Formação de Professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC/Goiás, 2012.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez: Brasília, D.F. UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes. O desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand, 2001.

Published

2019-04-30

How to Cite

SIMAS, Raquel Rodrigues de Lima; BEHRENS, Marilda Aparecida. Contemporary pedagogical paradigms: differentiated and innovative practices. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 179–186, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.8712. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/8712. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos