The enrichment of students' vocabulary through music in fairy tales within the scope of the pedagogical practices of basic education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.16791

Keywords:

School, Interdisciplinarity, Fairy tales, Music, Vocabulary

Abstract

This article presents part of an academic research that aimed to investigate interdisciplinary perspectives of the pedagogical practice of Basic Education of Nazaré da Mata County’s teachers, at Zona da Mata Norte in the state of Pernambuco, through music in fairy tales. The text specifically addresses the enrichment of students' vocabulary. The qualitative investigation, with an emphasis on action research, had as its locus three public schools, where three teachers and ninety students from the fourth year of Elementary School were subjected. Data collection was carried out through participant observation and pedagogical workshops. The results allowed us to conclude that interdisciplinary experiences through music in fairy tales contribute to the development of orality, reading, and autonomy besides favoring the enrichment of students' vocabulary.

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Author Biographies

Anaide Maria Alves da Paz, Conservatório Pernambucano de Música Centro de Educação Musical de Olinda

Anaide Maria Alves da Paz. Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco (2018) e especialista em Psicopedagogia (1999) pela mesma instituição. Graduada em Licenciatura em Música pela Universidade Federal de Pernambuco (1996). Graduada em Psicologia (2002) e Serviço Social (1984) pela Universidade Católica de Pernambuco. Professora efetiva do Conservatório Pernambucano de Música e do Centro de Educação Musical de Olinda - CEMO, onde foi diretora de 2008 a 2017. Regente do Coro Infantojuvenil Imperial. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Musical. Também é integrante do Grupo de Pesquisa Mar de Corais da UFPE e membro efetivo da Academia Pernambucana de Música desde 2017.

Maria de Fátima Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco

Maria de Fátima Gomes da Silva. Doutora em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (2004). Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (2008-2011). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (1989) e em Letras (Vernáculo e Francês) pela Universidade Católica de Pernambuco (1983). É coordenadora do subprojeto Pibid de Pedagogia- Universidade de Pernambuco-Campus Mata Norte. Foi professora colaboradora da Universidade da Ilha da Madeira-Portugal, no âmbito do doutoramento em Ciências da Educação, especialidade de Inovação Pedagógica de 2005 a 2011. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional e do Grupo de Pesquisas: O lugar da interdisciplinaridade no discurso de Paulo Freire. É coordenadora do Laboratório Pedagógico Brinquedoteca Universitária da Universidade de Pernambuco- Campus Mata Norte. Exerceu a função de coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco no período de agosto de 2014 a março de 2019. Professora adjunta MO3 IV E da Universidade de Pernambuco. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco. Docente permanente do Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Faculdade de Ciências da Administração - FCAP-UPE. Exerceu a função de Vice-Coordenadora do Fórum dos Coordenadores de Pós-Graduação em Educação da Região Nordeste/ FORPRED/ Nordeste de 2015 a 2019. Foi gerente da Educação de Jovens e Adultos na Secretária de Educação do Estado de Pernambuco (2011). Foi coordenadora do Curso de Pedagogia da Universidade de Pernambuco-Campus Mata Norte (1997-1999). Atuou em todas as etapas da Educação Básica, inclusive como coordenadora pedagógica. Tem experiência na área de Educação atuando, principalmente, nas seguintes áreas: formação de professores; práticas docentes; estudos transdisciplinares e interdisciplinares; estudos sobre brinquedos e brincadeiras; educação infantil; pedagogia freireana e formação de pessoas para o desenvolvimento local sustentável.

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Published

2020-12-22

How to Cite

DA PAZ, Anaide Maria Alves; SILVA, Maria de Fátima Gomes da. The enrichment of students’ vocabulary through music in fairy tales within the scope of the pedagogical practices of basic education teachers. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 428–440, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.16791. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16791. Acesso em: 16 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos