Emergency remote teaching in pandemic times: weaking some considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18318

Keywords:

Education, Teaching, Pandemic COVID-19, Remote teaching

Abstract

This research aims to analyze the speeches of teachers in the face of the experience with remote emergency teaching. The teachers work in public educational institutions of the state and municipal network in a region located in the interior of the state of Minas Gerais - Brazil. To this end, a review was carried out with the academic literature that deals with the investigative theme, to understand the peculiarities that demand the teaching work to promote the teaching and learning process in emergency remote teaching. In addition, a virtual, individual interview was carried out in order to enhance the dialogue with teachers and obtain the data that enabled the analysis presented. The research data revealed that there are common discourses and discrepancies between the different levels and teaching networks and in the pedagogical practice, in the teaching and learning process reported by the teachers.

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Author Biographies

Jacks Richard de Paulo, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Educação - Área de Concentração: Formação de Professores pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP); Mestre em Ciências Naturais, área de Concentração em Geologia Ambiental e Conservação de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP); Especialista em ensino de Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMINAS), Especialista em Tutoria na Educação a Distância pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Bacharel em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMINAS), Licenciado em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUCMINAS). Professor do Departamento de Educação/ICHS/UFOP e do seu Programa de Pós-Graduação em Educação. Possuo experiência na área de Educação e Ensino de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, educação inclusiva, educação ambiental, novas tecnologias no processo de ensino e de aprendizagem. Participante do Grupo de Pesquisa de Tecnologias em Educação (TECNOGEO) da Universidade Federal de Ouro Preto.

Stela Maris Mendes Siqueira Araújo, Instituto Federal de Minas Gerais

Professora e Coordenadora do curso Técnico Integrado em Administração no Instituto Federal de Minas Gerais. Mestre em Meio Ambiente e Sustentabilidade pelo Centro Universitário de Caratinga (UNEC) em MG (2004), pós graduada (lato sensu) em Geografia Física pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga (FAFIC) em 1997 e Licenciada em Geografia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga (FAFIC) em 1996. Autora do Livro: As Geografias do Cotidiano de Minas Gerais. Experiência na licenciatura em Geografia e no ensino médio técnico integrado e na Coordenação de estágio de de cursos superiores. Participante do Grupo de Pesquisa de Tecnologias em Educação (TECNOGEO) da Universidade Federal de Ouro Preto.

Priscila Daniele de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Licenciada em Geografia pelo Instituto Federal de Minas Gerais e Mestranda em Educação pela Univerdidade Federal de Ouro Preto.

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Published

2020-12-22

How to Cite

PAULO, Jacks Richard de; ARAÚJO, Stela Maris Mendes Siqueira; OLIVEIRA, Priscila Daniele de. Emergency remote teaching in pandemic times: weaking some considerations. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 193–204, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18318. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18318. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia