State of the Question: teacher education, teacher identity and a pedagogical transformation of teaching content in the context of ethnic-racial relations
DOI:
https://doi.org/10.5585/39.2021.20433Keywords:
state of the question, teacher education, teacher professional identity, pedagogical transformation of teaching content, ethnic-racial relationsAbstract
In this article, we aim to identify the State of the Question (EQ) on teacher education, professional identity and the pedagogical transformation of teaching content in context with ethnic-racial relations. Based on the understanding of Imbernón (2011) and Nóvoa (1992) on teacher education, Pimenta (2012) on teacher professional identity and Therrien (2014) on the pedagogical transformation of teaching content, this text emerges from the study for construction of a dissertation text through a bibliographic survey on the SciELO platform considering the years 2003 to 2020 and should lead to a scientific and investigative deepening on the themes addressed in a contextualized way with ethnic-racial relations
Downloads
References
ARAUJO, Débora Cristina. As relações étnico-raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 61-76, maio/jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300061&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
CANEN, Ana. XAVIER, Giseli Pereli de Moura. Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 641- 661, set./dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782011000300007&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
CARVALHO, Isabela Bastos de. CASTRO, Alexandre de Carvalho. Currículo, racismo e o Ensino de Língua Portuguesa: as Relações Étnico-raciais na Educação e na Sociedade. Educ. Soc., Curitiba, v. 38, n. 138, p. 133-151, jan./mar., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000100133&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
CARVALHO, Marcelo Pagliosa. História da educação da população negra: o estado da arte sobre educação e relações étnico-raciais (2003-2014). Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 211-230, maio/jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300211&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
CIVIEIRO, Paula Andrea Grawieski. Roteiros de aprendizagem a partir da transposição didática reflexiva. Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 46, p. 681–696, ago., 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000300022&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
COELHO, Mauro Cezar. COELHOS, Wilma de Nazaré Baía. As licenciaturas em história e a lei 10.639/03: percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, v. 34, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100151&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 97-122, maio/jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300097&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
GOMES, Nilma Lino. RODRIGUES, Tatiane Consentino. Resistência democrática: a questão racial e a constituição federal de 1988. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 145, p. 928-945, out./dez., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302018000400928&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. v. 14. São Paulo: Cortez, 2011.
MULLER, Tania Mara Pedroso. Livro didático, Educação e Relações Étnico-raciais: o estado da arte. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 77-95, mai./jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300077&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
NÓVOA, António. Formação de Professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
PACHECO, José Augusto. Para a noção de transformação curricular. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 159, p. 64 – 77, jan./jun., 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742016000100064&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
PIMENTA, Selma Garrido. A formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-38.
REGIS, Kátia. BASÍLIO, Guilherme. Currículo e Relações Étnico-Raciais: o Estado da Arte. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 33-60, maio/jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300033&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
SALES, Adriane de Castro Menezes. CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira. Escolha da carreira e processo de construção da identidade profissional docente. Educação em Revista, v. 27, n. 03, p. 183 – 210, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000300010&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
SILVA, Paulo Vinicius Baptista. SOUZA, Gizele de. Relações étnico-raciais e práticas pedagógicas em Educação Infantil. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 35-50, jan./mar., 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000100004&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 123-150, maio/jun., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300123&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
THERRIEN, Jacques. Parâmetros de pesquisa científica do pesquisador de sua práxis docente – articulando didática e epistemologia da prática. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 17., 2014, Fortaleza, Anais... Fortaleza, 2014. Disponível em: http://uece.br/endipe2014/ebooks/livro4/9.%20PAR%C3%82METROS%20DE%20PESQUISA%20CIENT%C3%8DFICA%20DO%20PESQUISADOR%20DE%20SUA%20PR%C3%81XIS%20DOCENTE%20%E2%80%93%20ARTICULANDO%20DID%C3%81TICA%20E%20EPISTEMOLOGIA%20DA%20PR%C3%81TICA.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
THERRIEN, Jacques; MAMEDE, Maíra; LOIOLA, Francisco. Gestão moral da matéria e autonomia no trabalho docente. In: ROMANOWSKI, J.P.; MARTINS, P.L.O.; JUNQUEIRA, S.R.A. (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: a aula, aulas nas ciências naturais e exatas, aulas nas letras e artes. Curitiba: Champagnt, 2004. p. 43-56.
THERRIEN, Jacques; NÓBREGA-THERRIEN, S. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação educacional, v. 15, n. 30, jul./dez., 2004. Disponível em:http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/eae/article/view/2148. Acesso em: 22 mar. 2021.
VERRANGIA, Douglas. SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 705-718, set./dez., 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022010000300004&lang=pt. Acesso em: 01 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 453
- PDF (Português (Brasil)) 424