From agricultural apprenticeships to agrotechnical schools: the genesis of Dom Avelar Brandão Vilela federal agrotechnical school in Petrolina-PE, in the historical context of federal technical education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20761

Keywords:

agricultural education, agrotechnical school, forms of schooling, history of education

Abstract

The article aims to analyze the context in which the Dom Avelar Brandão Vilela Federal Agrotechnical School was conceived and implemented in Petrolina (PE) in 1988, and the possible relationship with the institutionalization of technical-vocational education in Brazil and, specifically, of agricultural education. This analysis is carried out based on the concepts of field and forms of schooling, in a relational and socio-historical perspective, by means of bibliographic and documental research. The article approaches the roots of technical education in Brazil, the slave and labor force relations; the Schools of Apprentice Artisans and the standardization of agricultural education; the Federal Agrotechnical Schools, concluding with the idea that it is possible to perceive a confluence of elements in the genesis of this institution and the Dom Avelar Brandão Vilela School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inês Silva Guimarães, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Mestranda em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos

José Roberto Gomes Rodrigues, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Doutor em Educação

References

ARAÚJO, Guilherme José Ferreira; SILVA, Marlene Maria. Crescimento econômico no Semiárido brasileiro: o caso do polo frutícola Petrolina/Juazeiro. Caminhos de Geografia, v.14, n.46, p.246-264. Junho, 2013. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/18291/12824. Acesso em: 15 jul. 2021.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução: Denice Barbara Catani. São Paulo: Editora UNESP, 2004. 86 p.

BOURDIEU, Introdução a uma Sociologia Reflexiva. In: BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução: Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012, p. 17-58.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primário gratuito. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 20 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 8.319, de 20 de outubro de 1910. Cria o Ensino Agronômico e aprova o respectivo regulamento. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-8319-20-outubro-1910-517122-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 2 jul. 2021.

BRASIL. Decreto nº 24.115, de 12 de abril de 1934. Dispõe sobre a organização definitiva dos estabelecimentos de ensino elementar de agricultura, subordinados à Diretoria do Ensino Agrícola, do Departamento Nacional, da Produção Vegetal e dá outras providências. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-24115-12-abril-1934-512582-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 2 jul. 2021.

BRASIL. Decreto-Lei nº 9.613, de 20 de agosto de 1946. Lei Orgânica do Ensino Agrícola. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-9613-20-agosto-1946-453681-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 2 jul. 2021.

BRASIL. Decreto nº 72.434, de 9 de julho de 1973. Cria a Coordenação do Ensino Agrícola – COAGRI – no Ministério da Educação e Cultura, atribuindo-lhe autonomia administrativa e financeira e dá outras providências. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-72434-9-julho-1973-420902-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 5 jul. 2021.

BRASIL. Decreto nº 83.935, de 4 de setembro de 1979. Altera a denominação dos estabelecimentos de ensino que indica. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-83935-4-setembro-1979-433451-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 5 jul. 2021.

BRASIL. Decreto nº 96.598, de 25 de agosto de 1988. Cria a Escola Agrotécnica Federal Dom Avelar Brandão Vilela, em Petrolina, Estado de Pernambuco, e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1988/decreto-96598-25-agosto-1988-447290-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 14 jun. 2021.

BRASIL. Projeto de Lei nº 6.736, de 1985. Autoriza a criação e implantação da Escola Agrotécnica Federal de Petrolina, no Estado de Pernambuco. Distrito Federal: Congresso Nacional, [1985]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=231213. Acesso em: 5 jul. 2021.

CARVALHO, Sônia Maria dos Santos. Dom Avelar Brandão Vilela: uma biografia histórica. 2010. Dissertação (Mestrado em História do Brasil) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2010. Disponível em: http://www.leg.ufpi.br/subsiteFiles/mesthist/arquivos/files/Dissertacoes/Dissertacao_SONIA.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.

CHAPOULIE, Jean-Michel; Briand, Jean-Pierre. A instituição escolar e a escolarização: uma visão de conjunto. Tradução Julieta B. Desaulniers. Educação & Sociedade, n. 47, p. 11-55, abr. 1994.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. 2a ed., São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: FLACSO, 2005. Livro eletrônico, edição Kindle. 4641 posições.

NERY, Marco Arlindo Amorim Melo. Pelos caminhos de Deméter: os aprendizados agrícolas federais e as políticas para o ensino agrícola primário no início do século XX (1910-1947). 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/11910. Acesso em: 3 jul. 2021.

NÓVOA, António. História da educação: percursos de uma disciplina. Análise Psicológica. Lisboa, n. 4, p. 417-434, out./dez 1996.

PRESIDENTE Sarney otimista com a irrigação. Jornal de Juazeiro, Juazeiro, BA, Ano 15, n. 981, p.3, 21/22 jun. 1988.

RODRIGUES, José Roberto Gomes. Formas de escolarização secundária e sócio-gênese de uma instituição escol ar: o Ginásio Ruy Barbosa em Juazeiro, BA (1953-1963). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

RODRIGUES, Ricardo José Pereira. Osvaldo Coelho. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2019.

SARNEY inaugura escola Agrotécnica na Região. Jornal de Juazeiro, Juazeiro, BA, Ano 15, n. 980, capa, 17/20 jun. 1988.

SIQUEIRA, Geovani. Osvaldo Coelho: A trajetória política de um visionário. Jornal Gazzeta do São Francisco, Petrolina, PE, Ano 15, n 2.161, 03 a 05 de maio de 2011. Suplemento especial.

SOBEL, T. F. Desenvolvimento territorial: uma avaliação das políticas adotadas no polo Petrolina-Juazeiro entre os anos 1960-2000. História Econômica & História de Empresas, v. 12, n. 1, p.101-129, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.29182/hehe.v12i1.13. Acesso em: 7 jul. 2021.

SOBRAL, Francisco José M. A formação do técnico em Agropecuária no contexto da agricultura familiar do oeste catarinense. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253006. Acesso em: 27 jun. 2021.

SOBRAL. Retrospectiva Histórica do Ensino Agrícola no Brasil. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica – MEC, v.2, n.2, p.78-95, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.15628/rbept.2009.2953. Acesso em: 27 jun. 2021.

Published

2021-10-25

How to Cite

GUIMARÃES, Inês Silva; GOMES RODRIGUES, José Roberto. From agricultural apprenticeships to agrotechnical schools: the genesis of Dom Avelar Brandão Vilela federal agrotechnical school in Petrolina-PE, in the historical context of federal technical education in Brazil. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20761, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20761. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20761. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos