Some contributions of phenomenology to education from criticism to technical rationality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.22843

Keywords:

Education, phenomenology, Paulo Freire, technical rationality

Abstract

This article aims to present some contributions of phenomenology to the education area. It is intended to first draw an historic perspective about the science crises and the emergence of phenomenology, since we comprehend the importance of technical rationality criticism to understand the thinking of education. The method of narrative bibliography review was used to conduct this study. Nowadays, part of the formal education fallows models based in the technical rationality, that prioritize content and the effectiveness of know-how. The phenomenological education emphasizes (a) singularities of the student; (b) situates educators and students in a dialectic relationship, realizing the importance of amazement with knowledge; and (c) offers, from the pedagogical practices and the experience of each one, an opening for the countless possibilities of being. The emphasis is to imply the technical rationality in the education field, pointing out a perspective in which doing is allied with being and to its possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saulo Machado Cunha, Universidade Católica do Salvador – UCSal

Graduando em Psicologia

Antonio José de Souza, Universidade Católica do Salvador – UCSal

Doutor em Família na Sociedade Contemporânea

Elaine Pedreira Rabinovich, Universidade Católica do Salvador – UCSal

Doutora em Psicologia Social

References

BICUDO, Maria Ana Aparecida Maria Viggiani; MARTINS, José. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Centauro, 2006.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Sobre a fenomenologia. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; ESPOSITO, Vitoria Helena Cunha (Org.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba, SP: Editora Unimep, 1994. p. 15-22.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Becoming critical: education, knowledge, and action research. London: Taylor & Francis e-Library, 2004. Disponível em: https://epdf.pub/becoming-critical-education-knowledge-and-action-research.html. Acesso em: 17 jul. 2021.

DARTIGUES, André. O que é fenomenologia? Tradução de Maria José J. G. de Almeida. São Paulo: Centauro, 2005.

DICHTCHEKENIAN, Nichan. Educação e Fenomenologia. [S. l.: s. n.], 2015.1 vídeo (14m59s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bhFgKTEU5x4. Acesso em: 11 abr. 2021.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan-jun, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/15. Acesso em: 20 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Política e educação. Organização de Ana Maria de A. Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

HEIDEGGER, Martin. ¿Que significa pensar? Buenos Aires: Editorial Nova, 2005.

HUSSERL, Edmund. A crise da humanidade europeia e a filosofia. Introdução e tradução de Urbano Zilles. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

JOSGRILBERG, Rui. Fenomenologia e Educação. Notandum, São Paulo; Porto, v. 38, p. 5-14, mai-ago, 2015. Disponível em: http://www.hottopos.com/notand38/05-14Rui.pdf. Acesso em: 02 out. 2021.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto S. Heidegger e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

LETENSKI, Irineu. Edmund Husserl e a crise das Ciências Europeias. 2010. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010. Disponível em: http://www.humanas.ufpr.br/portal/filosofia/files/2016/02/1335457001Irineu-2010.pdf. Acesso em: 23 out. 2021.

MAHEIRIE, Kátia. Agenor no mundo: um estudo psicossocial da identidade. Florianópolis: Editora Letras Contemporâneas, 1994.

MARTINI, Rosa Maria F. Paulo Freire e Heidegger: o essencial é deixar aprender. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 9, n. 1, p. 5-13, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.4013/6290. Acesso em: 2 out. 2021.

MOURA, Carlos Alberto Ribeiro. Racionalidade e crise: estudos de história da filosofia moderna e contemporânea. São Paulo: Discurso Editorial e Editora da UFPR, 2001.

PARO, Vitor Henrique. Professor: artesão ou operário? São Paulo: Cortez, 2018.

SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.

SILVA, Claudinei Aparecido de F. Fenomenologia e educação: uma abertura recíproca. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 59-64, jan./jun, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/11506. Acesso em: 05 out. 2021.

SOUZA, Antonio José de. O já-dito e não-dito acerca das identidades e cultura afro-brasileira: histórias de vida-formação-profissão dos docentes de classes multisseriadas. Curitiba: Editora CRV, 2018.

Published

2023-01-23

How to Cite

CUNHA, Saulo Machado; DE SOUZA, Antonio José; RABINOVICH, Elaine Pedreira. Some contributions of phenomenology to education from criticism to technical rationality. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e22843, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.22843. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/22843. Acesso em: 19 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)