Considerations about Childhood Education in Morin and Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23128

Keywords:

childhood education, complexity paradigm, childhood, liberating approach

Abstract

In this article, we intend to explain how Edgar Morin's complexity paradigm and Paulo Freire’s liberating approach may contribute to resignify childhood and childhood education. As a methodology, some historical aspects regarding the conception of childhood are brought back, based on a literature review. In a first moment, the origin of the concept of childhood as a social category is presented and, in the second moment, it is aimed to analyze the role of childhood in education from a complex and humanizing perspective. It is about having a reflective look at childhood, appropriating the theoretical constructs of Morin’s complexity paradigm and Freire’s liberating tendency, in order to rethink a less fragmented and more contextualized early childhood education, in a effective way which can contributes to integral formation of the learner in his multidimensional format.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Maria Lauer Bressan Amblard, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC

Doutoranda

 

Leonor Dias Paini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora

 

References

ARCE, Alessandra. Friedrich Froebel: o pedagogo dos jardins da infância. Petrópolis: Vozes, 2002.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista de Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 63, p. 439-455, set./dez. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2742. Acesso em: 13 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional (LDB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 2 out. 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREITAS, Marcos Cezar de (org.). História social da infância no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. A educação infantil no século XX. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 170-186.

MORAES, Maria Cândida. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.

PETRAGLIA, Izabel; ARONE, Mariangelica. Paulo Freire e Edgar Morin: combatentes da esperança e da utopia por um mundo novo possível. Educação e Linguagem, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 125-149, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/1036533/7953. Acesso em: 2 out. 2022.

PREZIA, Benedito. A guerra de Piratininga: contra a cruz e a espada. São Paulo: FDT, 1991.

PRIORE, Mary Del (org.). História das crianças no Brasil. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2002.

Published

2023-07-03

How to Cite

LAUER BRESSAN AMBLARD, Viviane Maria; PAINI, Leonor Dias. Considerations about Childhood Education in Morin and Freire. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23128, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23128. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23128. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos