Mathematical concepts related to metacognitive thinking in the teaching of biology: perceptions and experiences of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.23608

Abstract

The aim of this article is to describe the perceptions and experiences of high school teachers (HST) related to the application of mathematical concepts in the teaching of biology contents, seeking to establish connection with the evocation of metacognitive thinking.This article is an clipping of a qualitative doctoral research, in the principles of Design-Based Research, through which he studied applications of mathematical concepts for the teaching of Biology in high school.The theoretical foundation is based on the thought of the authors who are part of the list of references that was used as theoretical support of the research in its entirety. The results indicate that when the teacher reflects the learning process, the possibility of mediation is created, so that students perceive the purpose of science and expand knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erisnaldo Francisco Reis, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutor em Ensino de Ciências Exatas

Andreia Aparecida Guimarães Strohschoen, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutora em Ciências

References

BRASIL. CAPES. Documento da Área de Ensino – ano 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica; Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 28 mar. 2021

COUTINHO, Renato Mendes. Equações diferenciais com retardo em biologia de populações. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade Estadual Paulista. Instituto de Física Teórica, 2010.

DEMO, Pedro, Cuidado Metodológico: signo crucial da qualidade. Sociedade e Estado, v. 17, n. 2, p. 349-373, jul./dez. Brasília, 2002.

FRANCISCO, Welington; SILVA, Erivanildo Lopes; WARTHA, Edson José. Dos Conhecimentos à Regulação Metacognitiva: Diálogos entre Casos Investigativos e Formação Continuada de Professores de Química. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 15, n.1, p. 37-61, Florianópolis, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terraz, 1998.

GEWEHR, Diógenes; STROHSCHOEN; Andreia Aparecida Guimarães; SCHUCK, Rogério José. Projetos de pesquisa e a relação com a metacognição: percepções de alunos pesquisadores sobre a própria aprendizagem. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, nº 22, e19937, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172020210144. Acesso em: jul. 2022

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. - São Paulo: Editora Atlas, 2008.

KNEUBIL, Fabiana Botelho, PIETROCOLA, Maurício. A pesquisa baseada em design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Ienci- Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 2, pp. 01-16, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p01. Acesso em: 13 dez. 2022.

LIMA, Murilo Del Bianco; CORAZZA, Maria Júlia; DELLA JUSTINA, Lourdes Aparecida Della Justina. Concepções acerca da história e epistemologia da biologia apresentadas em uma comunidade de prática. Revista Contexto & Educação, v. 34, nº 107, Editora Unijuí, jan./abr. 2019, pp. 88-103, ISSN 2179-1309. Disponível em: https://www.revistas. unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8155. Acesso em: 20 ago. 2021.

MORAES, Ronny Machado de; GRIGOLI, Josefa A. G. Aprendizagem significativa de conteúdos de Biologia no Ensino Médio mediante o uso de mapas conceituais, com apoio de um software específico aliado ao uso de organizadores prévios. Série-Estudos - Periódico do Mestrado em Educação da UCDB, n. 21, p.131-143, Campo Grande-MS, jan./jun. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i21.299. Acesso em: 20 set.2021.

MOTA, Ana Rita; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, RS, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8161. Acesso em: 23 set. 2021.

NORA, Paulo dos Santos; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias; CORRÊA, Nancy Nazareth Gatzke. A Autoavaliação como Processo de Metacognição na Aprendizagem de Química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n.3, p. 196–213, 2021. Disponível em:. https://doi.org/10.53003/redequim.v7i3.3347. Acesso em: 10 jun. 2022.

OLIVEIRA, Jobson de Queiroz. Por que a Matemática interessa à Biologia? Revista Helius, v. 3, n. 2, fasc. 1, pp. 113-137. Sobral, 2020. Disponível em: https://helius.uvanet.br/index.php/helius/article/view/170/163. Acesso em 02 jul. 2022.

PEREIRA, S. S.; CUNHA, J. S. da; LIMA, E. M. Estratégias didático-pedagógicas para o ensino-aprendizagem de Genética. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, nº 1, p. 41-59, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p41. Acesso em: 11 jul.2022.

PÉREZ, Gaston Mariano; GONZÁLEZ GALLI, Leonardo. Actividades para fomentar la metacognición en las clases de biología. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l.], n. 47, 2020. DOI: 10.17227/ted.num47-7970. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/7970. Acesso em: 13 jun. 2022.

POZO, Juan Ignácio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

POZO, Juan Ignácio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RIZZATTI, Ivanise Maria [et al.]. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências, V. 5, n.2, Curitiba-PR, 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/issue/view/589. Acesso em: 15 mai. 2021.

ROSA Cleci Teresinha Werner da; MENESES VILLAGRÁ, Jesus Ángel. Questionamento metacognitivo associado à abordagem didática por indagação: análise de uma atividade de ciências no ensino fundamental. IENCI- Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, pp. 60-76, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p60. Acesso em: 25 mai. 2021.

ROSA, Cleci Teresinha Werner da [et al.]. Metacognição e seus 50 anos: uma breve história da evolução do conceito. Revista Educar Mais, v. 4, Nº 3, pp. 703 a 721, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2063. Acesso em: 12 set. 2021

ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Metacognição e o ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: Edi. Universidade de Passo Fundo, 2014

ROSA, Cleci Teresinha Werner da. ROSA, Álvaro Becker da. Ensino de física: A interação social como favorecedora da evocação do pensamento metacognitivo. Revista Espacios, v. 37, n. 24, p. E-2, 2016. Disponível em: http://www.revistaespacios.com/a16v37n24/163724e2.html Acesso em: 28 jul. 2021.

ROSA, Cleci Teresinha, Werner da; SCHMITZ, Kymberly de Oliveira. A metacognição nas pesquisas em educação: uma revisão a partir das teses e dissertações brasileiras. ACTIO: Docência em Ciências, V. 5, n. 2, pp. 1-22, Curitiba-PR, 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/issue/view/589. Acesso em: 10 mai. 2021.

SAMPAIO, Cassia Ferreira; SILVA, Amanda Gomes da. Uma introdução à biomatemática: a importância da Transdisciplinaridade entre biologia e matemática. VI Colóquio: Educação e Comtemporaneidade. São Cristovão-SE, Brasil, 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/ bitstream/riufs/10179/26/26.pdf. Acesso em: 02 jun. 2021.

SILVA Jr., G. B.; GAZIRE, Eliane Scheid. Ensino de Biologia e Matemática: possibilidades de influências mútuas. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011. Anais...Recife, PE, 2011. Disponìvel em: http://www.lematec.no-ip.org/CDS/XIIICIAEM/artigos/701.pdf. Acesso em: 2 jul. 2021.

SILVA, Suzana Ferreira da; GOMES, Hugo Gustavo de Lira. A Matemática interligada a biologia: o estudo da função exponencial no ensino médio com o auxílio do Geogebra. V CONEDU - Congresso Nacional de educação. 2018. Anais... V CONEDU, Olinda - PE de 17 a 20 de outubro, 2018, Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index. php/artigo/visualizar/46025. Acesso em: 20 maio. 2021.

SOARES, D.S. Matemática e Biologia: relacionando duas áreas por meio da análise de modelos matemáticos. 2013. In: CNMEM: Modelagem Matemática: Pesquisa, Prática e Implicações para a Educação Matemática, n. 8, 2013, Santa Maria-RS. Anais… Santa Maria-RS, 2013. p.1-10.

VASCONCELLOS-SILVA, Paulo; ARAUJO-JORGE, Tania. Análise de conteúdo por meio de nuvem de palavras de postagens em comunidades virtuais: novas perspectivas e resultados preliminares. VIII Congresso Ibero-Americano de Investigação Qualitativa – CIAIQ 2019, Lisboa/Portugal, 2019. Atas - Investigação Qualitativa em Saúde/Investigación Cualitativa en Salud, v. 2, 2019, Lisboa/Portugal, 2019. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ2019/article/view/2002. Acesso em: 09 jul. 2022.

Published

2023-08-15

How to Cite

REIS, Erisnaldo Francisco; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães. Mathematical concepts related to metacognitive thinking in the teaching of biology: perceptions and experiences of teachers. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e23608, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.23608. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23608. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos