The toy-book in schools of children’s education:An experience with the mouse ninoca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23872

Keywords:

children’s education. toy-book. children’s literature

Abstract

Although there is a lot of discussion regarding work with literature in schools of children’s education, it should be noted the importance of organizing intentional work related to toy-books as objects to be investigated considering the book as a whole, with its colors and shapes, and not only as a written text, since the toy-book helps one to understand the materiality of children’s literature, this promoting important experiences for the children. The main aim of this study is to discuss the contributions of pedagogical intent when using the toy-book as an instrument of interaction in the everyday routine of a school of Children’s Education. Having such an assumption in mind, we ask: what are the main contributions of using the toy-book in Children’s Education? Regarding methodological aspects, we used qualitative research during meetings with the children, in which they had significant experiences with the toy-book. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evani Andreatta Amaral Camargo, Universidade Estadual de Campinas– UNICAMP

Doutora em Educação

Aline Patricia Campos Tolentino de Lima, Universidade de São Paulo – FFCLRP - USP

Doutoranda em Educação

Simone Mateus, Universidade Estadual Paulista– UNESP

Mestranda em Educação

References

ANDRADE, Lizbeth.Oliveira.; GIROTTO, Cyntia. Guizelim. Simões. SOUZA, Quando aquilo vira isto: (Re)visões sobre os conceitos da criança e de educação infantil, reflexões a partir de atividades literárias na infância. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. (Org.) Práticas pedagógicas com textos literários: estratégias de leitura na infância. Tubarão: Copiart, 2017, v. 1, p. 1-226.

ARENA, D. B. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In; ARENA, D. B.; GIROTTO, Cyntia Guizelim Simões G. G. S.; SOUZA, R. J. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 13-44.

AKURI. J.G.M; Literatura infantil estratégias de leitura: a proposição de atividades práticas para a compreensão de textos em busca dom amplo desenvolvimento humano das crianças. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. (Org.) Práticas Pedagógicas com textos literários. Tubarão: Copiart, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em 2 jan. 2022.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Curricular Comum. Disponivél em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 4 mar.2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Crianças como leitoras e autoras / Ministério da Educação. Brasília: MEC /SEB, 2016.Disponivél em: http://pacto.mec.gov.br. Acesso em 21 de mar.2022.

CAGLIARI, Luiz. Carlos Cagliari. Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione, 1994.

CERISARA, Ana. Beatriz. Professoras de Educação Infantil: entre o feminino e o profissional. São Paulo: Cortez, 2002.

CORREA, H.T; PINHEIRO, M.P;SOUZA,R.J. A materialidade da literatura Infantil Contemporânea. In:Lacerda.M.(Org). Literatura infantil e juvenil: campo, materialidade e produção. Belo Horizonte: Contafios. 2019.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

COUSINS, Lucy. Ninoca vai à escola. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.

CRAIDY,Carmen; KAERCHER Gládis Elise Pereira da Silva. Porto Alegre: Artmed , 2001.

CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Literatura Infantil: Teoria e prática. 10ª Edição. São Paulo: Editora Ática, 1990.

GROSSI, Maria Elisa de Araújo. A literatura infantil pelo olhar da criança. 2018. 253 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-BA7M7M

LEAL, T.F.; ALBURQUERQUE, C. MORAIS, A.G. Letramento e Alfabetização: pensando a prática pedagógica, in: BEAUCHAMP.J; PAGEL.S.D;NASCIMENTO.A.R.(org) Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. A infância e sua singularidade. Brasília Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MOTTA, F. Salada de crianças: a roda de conversa como prática dialógica. In: ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. (orgs.) Educação Infantil: enfoques em diálogos. Campinas: Papirus, 2014. p. 67-84.

OLIVEIRA, Luciana Domingos de. O trabalho com a literatura na educação infantil. 2010. 288 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestre em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2010. Disponível em: https://www.editoradobrasil.net.br/como-trabalhar-literatura-na-educacao-infantil/. Acesso em: 19 fev. 2023.

PAIVA, Ana Paula e CARVALHO, Amanda Carla Minca. Livro-brinquedo, muito prazer. In: SOUZA, Renata Junqueira de, FEBA, Berta Lúcia Tagliari. (org) Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. São Paulo: Mercado das Letras, 2011.

PAIVA, Ana Paula. Um livro pode ser tudo e nada: especificidades da linguagem do Livro-brinquedo. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

ROSSET,J.M; RIZZI, M. Â; WEBSTER, M. H. Educação Infantil: um mundo de janelas abertas. Erechim:Edelbra,2018.

VAGULA, V. K. B; BALSAN, S. F. S. Ler na educação infantil: mediação literatura e aprendizado. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. (Org.) Literatura e Educação infantil. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

VIGOTSKI, Lev. Semiovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ZILBERMAN, Regina. A literatura Infantil na Escola. São Paulo: Global, 1987.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2023-04-26

How to Cite

CAMARGO, Evani Andreatta Amaral; DE LIMA, Aline Patricia Campos Tolentino; MATEUS, Simone. The toy-book in schools of children’s education:An experience with the mouse ninoca. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23872, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23872. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23872. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"